Ik peins niet dat ze mijn spelling gaan overnemen, maar een deftige vereenvoudiging, dat zou er toch mogen uitkomen.
link:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...eranderd.dhtml
titel: Spelling wordt nog maar eens veranderd
paragraaf:
Citaat:
De Nederlandse Taalunie begint volgend jaar met de voorbereidingen van nieuwe spellingsregels, die in 2015 verschijnen. In dat jaar komt de nieuwe versie van de Woordenlijst Nederlandse Taal uit, beter bekend als het Groene Boekje.
Taalkundige Anneke Neijt van de Radboud Universiteit in het Nederlandse Nijmegen hoopt dat aanpassingen de huidige spelling eenvoudiger zullen maken en beter uit zullen leggen. "Het gebruiken van de tussenklank zoals de tussen-n en de tussen-s is sinds de vorige aanpassing nauwelijks uit te leggen voor docenten. Ook is er een zekere willekeur in het gebruik van de c in een woord als insect, terwijl in elektriciteit de k is gehandhaafd. Ik zou zeggen: maak een keuze en hou je aan de gekozen systematiek", aldus de professor, die deze avond ook weer figureert als jurylid van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. (anp/dea)
|
Schoofzakske reageert al jaren verbolgen, namelijk sedert die laatste grote spellingshervorming, toen hij las in de standaard, dat er taalkundig geen enkel verschil is, maar dan ook geen enkel, tussen de "sé" klank in citroen en sigaar.
Daar stond ook vermeld dat een kommissie, jaaaaren terug, woord per woord besliste of het een s of een c ging worden. En de kommissie was verdeeld in twee kampen; als prof. x naar het toilet even moest, dan werden alle woorden die tijdens zijn afwezigheid de revu passeerden met een "c" geschreven en omgekeerd.
Mijn vizie: het moet veel simpeler.
En ge moet geen schrik hebben van sommige dingen. Niemand gooit soep tegen een schoolbord en niemand legt krijt in een taloor. Beiden zijn nochtans gewoon 'borden'.
Waarom dus niet: "worden": ik wort jij wort hij wort, wij worden ...???
En wat denkt de goegemeente hiervan ?
(want ik begin dat dubbelleven beu te worden: hier zo schrijven en elders 'fatsoenlijk')