Los bericht bekijken
Oud 18 december 2009, 17:17   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ze zouden beter gewoon stoppen met al die spellingwijzigingen. Sommigen doen hier alsof de Nederlandse spelling zo vreselijk moeilijk is en alsof de spelling van andere talen samenvalt met de uitspraak. Ik heb zelf fonetisch moeten leren transcriberen tijdens mijn studies en kan jullie zeggen dat dat een pak moeilijker is dan de gewone spelling te leren beheersen. Bestaan er eigenaardigheden in de Nederlandse spelling? Natuurlijk. Is dat uitzonderlijk? Natuurlijk niet. Kijk maar eens naar de spelling van pakweg het Engels, die is nog een pak willekeuriger. Of het Frans. Maar dan gaat het om talen die actief geconserveerd en beschermd worden. Je moet maar eens lezen hoe lang een minimale spellingwijziging in bijv. het Duits duurt en hoeveel verzet daar tegen is (ik denk bijv. aan de veranderde regels over de Eszett). Hier veranderen ze de spelling alsof ze van onderbroek veranderen, toegevend aan de roep om simpeler, eenvoudiger en uniformer.

Idem met het aanpassen van de d/t-regel. Weinig spellingregels zo gemakkelijk, maar omdat dat blijkbaar nog steeds te moeilijk is, zou dat dan ook maar moeten veranderd worden. De ziekte van de tijd: maak het allemaal gemakkelijker en eenvormiger, zodat het zeker geen moeite kost.

/oudezakkenmodus
ik versta nie wat ze moeten veranderen, dat ze daar eens gewoon afblijven, het is zoals het is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden