Antwerpen is duidelijk in Vlaanderen de kop van jut. Het is natuurlijk een feit dat een metropool vele en allerlei soorten mensen aantrekt die niet altijd goede bedoelingen hebben. Kleinere steden,al of niet provenciaal gelegen, hebben dit probleem niet of minder. Een stad zoals Antwerpen trekt zulke mensen aan omdat ook deze stad nog eens duizende andere mensen aantrekt en dit bvb op cultureel vlak en economisch vlak.Zgn handel drijven of toch onder die noemer,al of niet louche,is dan voor dergelijke personen een prioriteit. In mijn beroepsleven heb enkele jaren geleden gewerkt met Oostblokkers. In grote mate had ik geen problemen met hen doch hun mentaliteit zorgde me toch af en toe ernstige problemen nml de jaren ingebakken wantrouwen en overlevingsdrang van die mensen(kijk naar de jarenlange juk van dictatoriale regeringen)boezemde me toch af en toe schrik. Diegene die zich het snelst aanpasten waren dan ook de aangenaamsten. De schrik bij die mensen zit zeer diep en ze deden er alles aan om een soort gettho te vormen. Als je plots de grenzen opengooit kan je rekenen dat er gespuis daarvan profiteert.
Na vele gespreken met hen kwam ik tot de vaststelling dat er veel criminaliteit heerst in hun land. De link is vlug gelegd:de maffia. Die profiteren van hen misere en dwingen dan nog die mensen tot extra criminaliteit.
Wanneer de Westerse deuren open gingen was het net of er een paradijs open ging voor hen. Steden met een metropool karakter zijn dan natuurlijk de ideale werkplaatsen voor hen. Veel volk en een ideaal klimaat en omgeving(de vele goederen die aangevoerd worden) spelen daar een grote rol in. Een stad zoals Brugge die nochthans ook vele mensen van diverse pluimage aantrekt is gelukkig nog gevrijwaard van dergelijke praktijken. Wij hebben ook onze vreemdelingen. De laatste jaren vallen ze meer en meer op in het straatbeeld. Is dit nu toeval of niet maar veel problemen met hun hebben wijn niet. Is dit omdat wij een andere mentaliteit hebben dan andere steddelingen in Vlaanderen,ik zou het niet weten. Het kan toch niet dat wij enkel de brave hebben en jullie de stouterikken.Nul tolerantie zou eventueel kunnen maar over het algemeen is vandalisme niet een groot probleem bij ons.
Het eigenaardige en in feite niet want er is terug een grote aantrekkingskracht heeft Knokke-Heist wel een pak problemen.
Zoals je ziet ligt het probleem volgens mij bij de aantrekkingskracht die een stad heeft.Duizende maatregelen zullen in feite weinig uithalen.Meer blauw op straat ;zou misschien in het begin een afschrikkingseffect hebben maar na een tijd is die over. Meer controle? Hoe kan je nu een stad kontroleren als er om de minuut zoveel schepen,vrachtwagens en dergelijke toekommen. Een onbegonnen taak.
Een soort politiek die het VB ploclameert heeft ook geen zin. Het kwaad is zeer moeilijk uit te roeien. Geen vreemdelingen meer toelaten. Hoe zou je dat verklaren als België door de eeuwen heen al een transitland is geweest,centraal gelegen in Europa,hoofdstad(Brussel) van Europa en nog veel meer andere dingen zomaar afsluiten dan is dit de doodsteek van onze economie. Onze ondergang. Blijkbaar beseffen velen dit niet.
Dit wil niet zeggen dat ze hun gang mogen gaan,neen ,een veel strengere controle aan de grenzen zou veel nuttiger zijn. Het zal altijd een probleem zijn want al eeuwen heen zie je dat de mensen steeds immigreren en het is onmogelijk om aan dit een halt toe te roepen.
Een stad bruisend maken zoals Antwerpen is niet nodig want deze is al bruisend genoeg. Een stad aantrekkelijker maken is iets anders en daar is veel geld voor nodig.Dit heeft Antwerpen nu wel echt te kort.
|