Los bericht bekijken
Oud 25 december 2009, 02:56   #5
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bepaalde aspecten van een deel van de Vlaamse Beweging : activisme en collaboratie.

Dat klopt zeker voor een stuk, maar we moeten ons ook niet van de domme houden of naiëf zijn. Er waren zeker heel wat mensen wel degelijk meegedaan hebben met de Duitsers. Zij het misschien dat sommigen daar niet altijd de slechtste bedoelingen mee hebben gehad, maar dat ze werk probeerden te vinden tijdens de oorlog bijvoorbeeld, om den brode dus. Anderzijds waren er wel degelijk een heel pak VNV-ers die openlijk collaboreerden uit politieke motieven. Daar zijn de historici het duidelijk over eens. En uit die milieus recruteerde de Volkunie zeker in het begin van zijn bestaan.

Dus ik spreek nu over de beginjaren van de VU en bij mij gaat het dus vooral over de militanten, het eerste kiezerpubliek van de VU. Zo recruteerde bijvoorbeeld de VU in die tijd veel bij mensen die geabonneerd waren geweest op 'Volk en Staat', het lijfblad van het VNV.

Hugo Schiltz pleit ik hierin vrij. Hij was veel te jong om hem wat dan ook ten laste te leggen (alhoewel hij wel een fanatiek kereltje was in die tijd toen hij lid was van een welbepaalde 'jeugdbeweging'...). Maar weer eens, de familie van de VU-er Schiltz was wel degelijk betrokken bij de collaboratie. Een heel veel zulke families stemden in het begin voor de Volksunie (en voor een stuk op de Katholieke partij).

___ ___
Wat is je punt? VNV was Vlaams nationalistisch, de VU ook. Het lijkt me logisch dat ze een gelijkaardig kiespubliek hadden. Daar is wat mij betreft ook niets mis mee. Het is niet omdat het VNV op sommige punten over de schreef is gegaan dat hun streven naar Vlaamse autonomie daarom slecht was.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 december 2009 om 02:56.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden