Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik ben het in grote lijnen met je analyse eens (over die separate seksuele voorlichting van de geslachten kunnen we discussiëren), behalve je paragraaf over zogenaamde keuzevakken in het secundair onderwijs. Je voorstel om zogenaamd minder 'nuttige' vakken als geschiedenis en aardrijkskunde tot keuzevakken te degraderen is reeds in de jaren tachtig in Nederland ingevoerd en er waren ook plannen om dit in Vlaanderen toe te passen. De Nederlandse situatie toont ons echter rampzalige voorbeelden. Natuurlijk kiezen de meeste jongeren niet meer voor deze - in hun ogen - saaie kennisvakken. Het gevolg is dat vele" jonge Nederlanders nu niet meer weten wie Willem van Oranje was, wat toch een gemis is in de kennis over de identiteitsvorming. Kortom, door het aanbieden van keuzevakken is de algemene elementaire basiskennis nog meer in gebreke gekomen. Al goed hebben we hierin het voorbeeld van onze Noorderburen niet gevolgd. Daarbij, jongeren moeten/kunnen tegenwoordig al genoeg kiezen in het leven. Laat het onderwijs maar bestaan uit plichtsvakken, zodat ze hier niet verder belast worden met 'keuzes'.
Wat je zegt over het probleem van gebrek aan huiselijke opvoeding is mijns inziens dan weer volledig terecht.
|
Je hebt elementaire geschiedenis van de wereld en van je eigen land. het is de bedoeling dat dit word gegeven maar we moeten hier niet echt diep op in gaan. Hoeveel mensen weten na 5 jaar nog wat ze van geschiedenis hebben geleerd van in school? De elementaire zaken weten de meeste maar details niet. als ik niet in dit thema interesse had zou ik heel wat zaken niet meer weten hoor. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedere jongere andere interesses heeft, ik zelf hou van aardrijkskunde en geschiedenis vandaar dat ik me zo hekel op de geschiedenis en aardrijkskunde van school maar echt relevante informatie heb ik op school niet gehad inzake deze vakken. laat ons daarom het beperken tot het belangrijkste minimum en laat iedereen dan kiezen wat hij graag doet
maar zoiets moet natuurlijk goed besproken worden want iedereen zal wel een andere mening hebben hierover natuurlijk en die respecteer ik ook