Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd
ondertussen publiceerde Germanwatch zijn jaarlijkse climate change performance index waarin een aantal landen gerangschikt worden op basis van de uitstoot en het klimaatbeleid.
Qua klimaatbeleid krijgt belgië een beschamende 44-ste plaats toebedeeld.
we zijn goed bezig 
|
Ik vroeg mij af hoe het komt dat landen zoals de UK en Duitsland, toch wel heel grote uitstoters met heel veel gebruik van steenkool, het beter doen dan Frankrijk, dat samen met Zweden en Zwitserland, tot de laagste uitstoters per inwoner of per BNP van Europa behoort.
Als je naar de definitie van de index gaat kijken (of beter, als je naar het voorwoord kijkt, waar je ziet dat het een Duitse index is), dan zie je dat 50% van het gewicht naar *tendenzen* gaat, en slechts 30% naar *eigenlijke uitstoten*. Maw, als je heel vuil bezig bent (zoals Duitsland) maar je zet windmolens en zonnepanelen, dan krijg je een veel betere index dan een land dat half zoveel uitstoot (Frankrijk) maar niet veel van die dingen bijplaatst. Ik ben verder niet heel diep gaan graven.
Duitsland is er altijd in geslaagd om zich een heel groen imago aan te meten, terwijl ze verre van kleine uitstoters zijn en daar in de praktijk maar weinig aan verandert.