Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Je schept er blijkbaar een bijzonder genoegen in om anderen af te schilderen als grote dommerikken. Ik weet net zogoed als jij dat Flavius Josephus als bron gecontesteerd wordt. Er zijn er die zelfs beweren dat zijn werk achteraf door aanhangers van het christendom ronduit vervalst werden. Die stellingen zijn algemeen gekend. Er is dus geen reden voor jou om aan te nemen dat ik dat niet weet en mij zomaar te beledigen. Maar kijk, die beweringen omtrent de onbetrouwbaarheid van Flavius Josephus en anderen zijn ook slechts opinies. Ze vormen dus ook geen onweerlegbaar bewijs dat de historische figuur van Jeshua (Jezus) van Nazareth niet zou bestaan hebben. Niet alles in het grote verhaal is verzinsel. Zo werd ook zeer lange tijd het bestaan van praefectus Pontius Pilatus in twijfel getrokken, omdat nergens in Romeinse historische bronnen de man ook maar één keer vermeld werd. En kijk, enkele jaren geleden legden Italiaanse archeologen een Romeins theater bloot, ongeveer ter hoogte van het oude Caesarea in Galilea. Onder de ruines vonden ze een gedenkplaat waarop klaar en duidelijk Pontius Pilatus werd vermeld.
|
Maar als u weet dat het zogenaamde 'Testimonium Flavianum' vervalst is, waarom haalt Flavius Josphus dan aan? U moet die schrijver dan niet vermelden vermits hij van geen enkele waarde is in heel deze discussie.
Dus nogmaals, we hebben geen enkele niet-christelijke bron uit de tijd van Jezus die ook maar iets zegt over enen Jezus van Nazareth. Zelfs het (zogenaamde) oudste geschrift van het christendom, namelijk de brieven van Paulus, zegt niets over Jezus van Nazareth. De uitdrukking 'Jezus van Nazaret', komt zelfs in geen enkele van deze brieven voor!
Met andere woorden, we hebben geen enkel bewijs dat Jezus van Nazareth echt heeft bestaan. En dat is wat ik stel. Terwijl u ervan uitgaat dat hij wél heeft bestaan. Maar dat weten we dus niet echt. Het mogelijk bestaan van iemand die Jezus van Nazaret heette (met alles wat dit inhoudt), is een kwestie van 'geloof', maar zeker niet van 'weten'.