Naaktscan had Nigeriaan ontdekt
Geplaatst: 29 december 2009 09:10,
van onze redactie binnenland

,,De scan is zo aangepast, dat de passagier op een scherm is teruggebracht tot een onherkenbaar silhouet, waarop alleen verdachte plekken te zien zijn. Een beveiligingsbeambte kan dan alleen die plek fouilleren.'' |foto ANP/Cynthia Boll
DEN HAAG - Met trots werd hij twee jaar geleden op Schiphol geïntroduceerd: de securityscan. Die kijkt dwars door kleding heen en zou beschermen tegen terroristen.
Maar de Nigeriaan die vrijdag bijna een vliegtuig opblies, hoefde er niet doorheen. Umar Farouk Abdulmutallab is op eerste kerstdag zeker enkele detectiepoortjes gepasseerd op Schiphol, maar door de securityscan is hij nooit gegaan. Terwijl dat een groot verschil had gemaakt.
Directeur beveiliging Ron Louwerse durft niet te zeggen dat de aanslag van de Nigeriaan op de vlucht naar Detroit dan was voorkómen. ,,Honderd procent zekerheid is er nooit, maar met deze scan was de kans wel vele keren groter geweest dat we het poeder (het zeer explosieve pentriet, red.) op zijn been hadden gezien.''
Europa
Zeventien scans zijn er op Schiphol. Dat de Nigeriaan er niet door is gegaan, valt de luchthaven niet aan te rekenen. Ze mogen slechts als proef worden gebruikt en wie weigert, hoeft er niet doorheen.
Europa ligt namelijk dwars; geen enkel land mag deze scan voor passagiers verplicht stellen. De Europarlementariërs willen eerst weten of de straling, die dwars door kleding heen kijkt geen schade aan de gezondheid toebrengt. Ze zijn ook bezorgd over de privacy van reizigers. De scan kleedt mensen zo ongeveer uit en wordt daarom ook wel de 'naaktscan' genoemd.
Veiligheid
Na het kerstincident heeft Schiphol de veiligheidsmaatregelen wel flink opgeschroefd. Niet met hypermoderne scans, maar simpelweg met traditioneel handwerk, waarvoor vijftig extra controleurs zijn aangetrokken. Normaal zijn op het vliegveld ieder etmaal tussen de 3500 en 4000 beveiligers aan het werk.
Alle passagiers voor Amerika worden met de hand gefouilleerd; hun handbagage gaat door een röntgenscan en wordt dan ook nog geopend en met het blote oog gecontroleerd.
Ticket duurder
Schiphol verwacht dat 'Brussel' de securityscan nu snel zal toelaten. Daarmee zijn wel miljoenen euro's gemoeid, waardoor een ticket duurder zal worden. Directeur Ad Rutte: ,,De scan is zo aangepast, dat de passagier op een scherm is teruggebracht tot een onherkenbaar silhouet, waarop alleen verdachte plekken te zien zijn. Een beveiligingsbeambte kan dan alleen die plek fouilleren.''
De radiogolven zijn volgens Rutte ongevaarlijk voor de mens. ,,In tegenstelling tot röntgenstralen, die ook �*n het lichaam kijken. Dat is onverantwoord, zeker als je vaak vliegt: dan ga je op den duur licht geven.'
bron:
