Los bericht bekijken
Oud 7 mei 2004, 17:37   #11
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leentje20
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut

Ga eens informeren bij Agoria. Die zullen u duidelijk zeggen dat bedrijven geen allahtonen willen omdat die in 't algemeen VEEL TE LAAG GESCHOOLD zijn.
Maar ja, sommigen zien blijkbaar nu eenmaal OVERAL racisme...
en hoeveel allochtonen krijgen geen kansen in het onderwijs. Want daar begint het, hoeveel scholen weigeren nog altijd om jonge allochtonen binnen te laten.... denk daar es aan en ik zie niet overal racisme, ik zie veel intolerantie en daar kan ik niet tegen. Het principe van eigen volk eerst steekt mij serieus de ogen uit! Is het volgens u de fout van allochtonen dat ze veel te laag geschoold zijn? Ga eens naar een vreemd land en probeer daar eens naar school te gaan? Ben jij direct de taal machtig? Zij kunnen ook niet terug vallen op netwerken zoals velen dat onder ons wel kunnen? Gratis onderwijs, een grondrecht voor iedereen
De meeste allochtonen waar we hier over spreken zijn van de 2e of de derde generatie, die hebben hier school gelopen, maar door importhuwelijken blijft hun kennis van het Nederlands ondermaats en dus zijn hun kansen in het onderwijs ook beperkt. Of is het misschien ook de schuld van de racistische autochtonen dat migranten zelfs al zijn van de derde generatie geen Nederlands spreken thuis?

Het gelijke kansendecreet van Marleen Vanderpoorten verleent een inschrijvingsrecht en elk kind en een inschrijvingsplicht aan elke school(met trouwens rampzalige gevolgen voor de Vlaamse kinderen in Brussel), is het de fout van de scholen dat allochtonen liever bij elkaar kruipen in concentratiescholen?

En ik zie niet in waarom gratis onderwijs niet zou gelden voor allochtonen. Vaak worden voor hen nog speciale taakklasjes opgezet en krijgen ze extra begeleiding, gefinancieerd door de overheid, iets dat kansarme autochtone kinderen en autochtone kinderen met een leerachterstand meestal moeten ontberen, want onze 'Vlaamse' minister investeert liever in allochtone kinderen.
athena is offline