Discussie: Geld als schuld
Los bericht bekijken
Oud 30 december 2009, 14:49   #41
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Die 'hyperinflatie' kwam neer op ongeveer 2% per jaar, en dat een kleine honderd jaar aan een stuk.

Zonder goudstandaard kan je ook inflatie hebben, maar met goud is dat onwaarschijnlijker. Soit, ik zie inflatie vooralsnog niet als het probleem van deze crisis of van ons economisch systeem. Dan lijkt de onbillijke verdeling van welvaart me veel desastreuzer dan het jaarlijkse verlies van koopkracht op uw spaarcenten.

die hyperinflatie in de vijftiende eeuw was wel ietsie extremer dan 2%, maar bon.

zonder goudstandaard kan je natuuriljk inflatie hebben. en over je "onwaarschijnlijker" heb je ook overschot van gelijk.

maar teruggrijpen naar een goudstandaard lijkt mij zo een reactionair links idee. wat mij vooral opvalt is dat ik hier van de reactionairen geen moderne economische verklaring krijg. van wat secundair onderwijs niveau argumenten �* la "met goud heb je geen inflatie" ben ik alleszins niet overtuigd.

Ik ben zelf geen econoom, maar een probleem lijkt mij alleszins dat als je alles koppelt aan een goudprijs, krijg je volgens mij DEflatie krijgt
immers: hoe meer chinezen erbij komen, hoe meer goud (dat nu quasi onveranderlijk qua kwantiteit is) waard wordt, iedereen wil nl. wat goud en die "iedereen" worden altijd maar talrijker, met als gevolg dat alle producten steeds goedkoper worden. dat is dus dodelijk voor een economie.