Een Nederlandse en Britse hoogleraar bepleiten om het etiket schizofrenie af te schaffen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...nie_af___.html
Er is geen enkel bewijs voor een hersenstoornis ook al promoten psychiaters het vaak als aangeboren hersenziekte. Het is fraude wat er gaande is, ook al zullen psychiaters als ze ter verantwoording worden geroepen zeggen dat het een foutje was of dat ze niet beter wisten...
Dan schuiven ze de schuld vaak af op farmaceutische bedrijven die ze zogenaamd misleid zouden hebben met marketing.
Dit is wat een Belgische topman recent over psychiaters zei toen zijn bedrijf (Janssen Pharmaceutica) werd aangeklaagd voor het verzwijgen van dodelijke bijwerkingen van het antipsychoticum Risperdal.
Citaat:
Psychiaters zijn de schuldige
“Als dat de realiteit weerspiegelt, kan ik me niet voorstellen dat de FDA er de voorbije jaren niets tegen heeft ondernomen”, reageert Christian De La Porte, medisch directeur bij Janssen Pharmaceutica.
Hij verwijst voor de verantwoordelijkheid over het off label- gebruik overigens ook naar de psychiaters die het product voorschrijven. “Het is geen medicatie die je vrij kunt krijgen die wordt voorgeschreven. Wij hebben er geen zeggenschap over of zij de medicatie voorschrijven binnen of buiten de goedgekeurde indicaties. Het lijkt me onmogelijk dat plots alle psychiaters zo beïnvloed worden door marketing dat ze allemaal op een ongecontroleerde manier beginnen voor te schrijven aan patiënten die daaraan kunnen overlijden. Indien dat wel het geval is, zit er ook een groot ethisch probleem bij de psychiaters.” (Nathalie Carpentier)
|