Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2010, 16:47   #99

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De VS hebben Sadam Hoessein gesteund tijdens de Eerste Golfoorlog, inderdaad. De foto's van Rumsfeld die zaken gaat doen met Sadam Hoessein zijn genoeg bekend. De VS hebben ook de chemische wapens geleverd die gebruikt zijn tegen het Koerdische dorp Halabja.

Maar ik weet niet of ze hem als dusdanig aan de macht geholpen hebben. De Baathpartij was aan de macht sinds 1968. En sinds begin jaren '70 is Sadam Hoessein één van de belangrijke figuren van het regime. In 1972, één jaar voor de oliecrisis, nationaliseert Irak onder Sadam's controle de olieproductie. Ik hoef u niet te vertellen welke impact dit had op de relatie met het westen...
Sadam Hoessein wordt in 1979 absoluut heerser in Irak, in hetzelfde jaar als de Iraanse Revolutie dus. Ik denk (tenzij je over meer info beschikt uiteraard) dus niet dat hij op dat moment al een Amerikaanse 'bondgenoot' tegen Iran was. Ik dacht dat pas begon tijdens de Eerste Golfoorlog.
Amerika heeft op een bepaald moment zelfs wapens gegeven aan zowel Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan als de Taliban om het communisme tegen te houden toen de Russen Afghanistan hadden bezet.
Karma is offline   Met citaat antwoorden