Discussie: Oekraine in de EU?
Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2004, 09:57   #17
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Met alle respect voor Oekraïne en de Oekraïners:

1) Zelfs indien men zou erkennen dat Oekraïne theoretisch opgenomen kan worden binnen de EU, dan nog is het land daar politiek en economisch zeker binnen de eerste 25 jaar niet klaar voor. En de EU zal zelf nog heel veel tijd nodig hebben om de huidige uitbreiding te verwerken. Eigenlijk vind ik de toegezegde toetreding van Bulgarije en Roemenië in 2007 al te vroeg. Dat zou beter uitgesteld worden tot 2009 (als ze dan klaar zijn tenminste).
Het is dus nu volkomen naast de kwestie om over een potentieel EU-lidmaatschap voor de Oekraïne te beginnen, tenzij men de EU wil kapot maken.

2) Ten gronde geloof ik dat de Oekraïne ook op termijn beter niet toetreedt tot de EU. Rusland kan niet toetreden (te groot en teveel buiten Europa) en dat maakt het m.i. moeilijk tot onmogelijk om Wit-Rusland of de Oekraïne toe te laten. Wat uiteraard niet betekent dat er met al deze landen geen gepriviligeerde betrekkingen moeten uitgebouwd worden.
Om cultuurhistorische redenen gaat de vergelijking tussen bv. de Baltische staten en de Oekraïne helemaal niet op.

3) Meer algemeen blijf ik het een zeer bedenkelijke zaak vinden dat men overal, te pas en te onpas, het EU-lidmaatschap voorstelt als het ultieme middel tot modernisering en vooruitgang. Toetreding tot de EU kan na een logische stap zijn NA modernisering en economische ontwikkeling, het is GEEN stap op weg naar modernisering en economische ontwikkeling. En bovendien is de roeping van de EU niet om een universele organisatie te worden waar elk land kan tot toetreden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden