Discussie: het eigendomsrecht
Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2010, 13:03   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dat vind ik precies niet zo'n goede reply - vooral omdat ik niet goed weet wat je daar mee bedoelt. Ik wil gerust aanvaarden dat bepaalde vormen van eigendomsrelaties inderdaad tot knechtschap neigen - zoals als grond maar in handen is van enkele grootgrondbezittende families, dan kan je zeggen dat je in een zwakkere onderhandelingspositie staat als grond in heel veel verschilllende mensen hun handen is, al dan niet gecombineerd met een overheid die zorgt voor een publieke ruimte.

Maar eigendom (alle eigendom) per se zien als knechtschap? Je hebt om te beginnen de eigendom van consumptiegoederen. Je kan daar ook wel argumenten tegen verzinnen, maar 'knechtschap' lijkt mij van niet. Wie is er mijn knecht door dat ik wat consumptiegoederen (zetel, laptop, voedsel, ijskast, etc.) bezit? En zelfs bepaalde vormen van productiegoederen hoeven toch niet te leiden naar knechtschap. Stel bijvoorbeeld dat je een samenleving hebt waarbij eigenaarschap zo gedecentraliseerd is dat het gros van alle mensen zelfstandige is (of de mogelijkheid daartoe heeft). Kan je dan nog echt spreken van knechtschap?

Misschien kan iets meer uitleg van jouw kant wonderen doen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden