Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2010, 23:18   #26
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik geloof niet dat hoog-aktief radioactief afval, ttz, afgewerkte brandstof van een kerncentrale, door Nederland zo laat in zee is gedumpt op een systematische wijze. Als je dat wil volhouden, dan zal je daar een bron moeten voor boven halen.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar mijn 'klopt wel' was een bevestiging van wat je stelde, vandaar de 'maar' erachter.

Citaat:

Van radioaktief afval krijg je ook geen kanker als het goed geborgen is, he. De milieu impakt van goed geborgen radioactief afval is veel en veel kleiner dan dat CO2 dat zogezegd geen afval is.
Ik denk niet dat we de impact van beiden kunnen inschatten.....maar i.v.m. co2 wil ik mijn mening toch wat toelichten.
Co2 is noodzakelijk voor leven, een balansverstoring kan het uitzicht van dat leven wel aardig veranderen. Als mens speel je met vuur, maar we weten wel dat de aarde erg vertrouwd is met deze stof. Radioactiviteit lijkt mij veel complexer, maar het kan goed zijn dat mijn kennis hieromtrent te ontoereikend is om iets zinnig over de impact op het milieu te zeggen.

Citaat:
En CO2 is niet het enige dat in de atmosfeer wordt gedumpt door steenkoolcentrales, hoor. Kwik bijvoorbeeld, of uranium en thorium, en fijn stof. En daar word je wel ziek van.
Volledig mee eens, maar ik heb nergens gezegd dat ik voor koolcentrales zou zijn...De fossiele grondstoffen zou men beter sparen voor nuttiger zaken dan hopeloos te verkwisten aan energie.

Citaat:

Als je de luxe hebt om te kiezen, tuurlijk. Als er grote problemen zijn, en je hebt 1 oplossing, moet je dan ook "diversifieren" ?
Natuurlijk, maar ik ga niet ontkennen dat we kernenergie niet gaan nodig hebben om te kunnen diversifieren, ontwikkeling kost energie.

Citaat:

Alleen, massieve, flexiebele bronnen die geen fossiele brandstoffen verbruiken, tegen een betaalbare prijs en zonder een serieus deel van het land op te eisen, daar hebben we er zoveel niet van.
Nee, maar er zitten wel heel wat veelbelovende zaken in de pijplijn...
Citaat:

Laat ons zeggen dat de groene jongens zich zwaar vergallopeerd hebben
Er zijn er inderdaad die zich hebben laten vangen, helaas vallen juist die groene kiekens het meest op.
Citaat:

Als je daarmee bedoelt dat het onder heel streng toezicht en zo moet aangewend worden, daar ben ik het 100% mee eens. Ik ben er ook niet zo voor te vinden om ergens in een half ontwikkelingsland maar wat centrales gaan neer te poten.
Strenger toezicht is ook in westerse landen nodig.

Citaat:
Maar men moet ophouden met kernenergie te demoniseren met flut verhaaltjes, zoals men dat sinds 30 jaar al doet. Het is een techniek die heden ten dage heel goed van pas kan komen om helpen een aantal milieu problemen op te lossen. En het energievraagstuk zit wat ingewikkelder in elkaar dan men met wat eenvoudige beweringen zou laten doorschemeren, zoals je moet maar de straatverlichting uitschakelen, spaarlampen gebruiken, wat minder TV kijken en met de fiets naar 't werk gaan, 10 windmolens plaatsen, en alles is opgelost.
Juist omdat het zo ingewikkeld in elkaar zit, is energiebesparing nodig. Het gaat niet om die spaarlampen of de straatverlichting uitschakelen, maar om de mentaliteit om energie niet te verkwisten. Nodig of niet, het is een goede denkoefening die de creativiteit van de mens aanscherp.
Loki is offline   Met citaat antwoorden