Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurofreak
In dit dokument van de FOMV ( http://bivvweb.ipower.be/Observ/FR/camions09ES.pdf), hebben ze statistieken gemaakt over het procent doodelijk ongevalen per miljard km gereden in Wallonie en Vlaanderen. (bladzijde 5 graph 4).
Op snelwegen, is het gevaar in Wallonie en Vlaanderen bijna hetzelde terwijl op lokale wegen, is het gevaar 30% groter in Wallonie.
Het verschil heeft ook veel te maken met de afstanden...In Vlaanderen, met een hogere densiteit, zijn de reisen kleiner. In Wallonie, BVB in de provincie van Luxemburg, om te winkelen rijdt men tenminste 10 Km en vooral op lokale wegen (bochtige). Dat will ook zeggen dat op een korte afstand op snelwegen is men niet zo verlokt om snelheidovertreeding te doen.
Elke dood is vreselijk maar om dat te vermijden moet men de preciese oorzaken ervan bepalen. Dat heeft niet alleen te doen met kultuur maar ook met geographisch redenen (bevolking, topografie,...).
Rijden in de lage landen en in de ardennen is niet hetzelfde, nee ?
|
Kijk dat is een prachtige studie, die aantoont dat vrachtwagens in dorpskommen als olifanten in een porseleinwinkel zijn. Die aantoont dat ons beleid om bedrijven te dicht bij de dorpskommen in te planten deze nefaste gevolgen kan hebben. En die aantoont dat ons vlaams weefsel veel meer aktiviteit heeft dan het waals weefsel.
Maar denk nu eens goed na: hoe kun je met flitspalen die ongevallen doen zakken ? Een vrachtwagen is snelheidsbegrensd tot 90km/u, het moment dat men dat ingevoerd heeft, zie je zelfs geen knik in de curve...
Als je een beleidsmaatregel invoert moet je het effect meten. En als je GEEN EFFECT ZIET, moet je de eerlijkheid hebben om die maatregel terug af te schaffen. We hebben al genoeg dingen die we moeten doen die geen zin heeft.
Er zijn beslissingen die eenvoudiger zijn, zoals bvb niet roken in restaurants, waar je bvb NU AL -30% infarcten hebt bij de MUG, dan zie je die knik in de curve.