Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof
Daar gaat het niet om.
Het gaat erom hoe de media omspringt met sensationele moorden.
Nu verwijt de éne de andere dat men te ver gaat, terwijl ze dat allemaal weleens doen...ook de VRT
In het geval HVT waren ze als aasgieren te werk gegaan, zo werd zen familie die men niet verantwoordelijk kan stellen, wel even met naam en toenaam in een slecht daglicht gezet.
|
Toch vind ik dat er een belangrijk verschil is. In deze zaak zijn de media al langs vrienden, kennissen e.d. geweest terwijl er nog geen concrete aanwijzingen tegen de verdachte bekend waren. Toch stonden er op dat moment ook al foto's en namen in de kranten.
Dat er een verband gezocht werd tussen HVT en zijn familie (je doelt hier op de tante die lid was van het VB, vermoed ik) is nu ook weer niet zo onwaarschijnlijk, aangezien zijn daad duidelijk racistisch geïnspireerd was. Als er dan familieleden lid blijken te zijn van een partij met een racistische ideologie (waarmee ik niet wil suggereren dat zij enige schuld hebben aan dat drama), dan moet je er niet van schrikken dat dit ook in de media aan bod komt.
Kleine, onnozele en puur hypothetische vergelijking: als morgen een serie- of massamoordenaar achter bankiers aangaat en een deel van die killer zijn familie blijkt lid te zijn van de PVDA, denk je dan dat de VRT dit zou verzwijgen of zouden ze er ook een Koppen-reportage aan wijden? Ik denk het tweede. Sensatie is machtiger dan politieke belangen in dezen.