Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2010, 22:19   #48
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Albert Einstein kon ook niet concentreren op voorgeschotelde taken op school, hij is van de middelbare school afgestuurd en geweigerd aan de Universiteit de Zurich Polytechnic.

Zijn leraren omschreven hem als "niet-sociaal" en altijd afwezig in dromen (moeite met concentreren).

Albert Einstein heeft de kans gekregen om zich op zijn eigen unieke manier te kunnen ontwikkelen.

De ene mens kan goed concentreren op voorgeschotelde taken op school, de ander komt tot prestaties zoals Albert Einstein: met inbeeldingsvermogen en dromen (bijvoorbeeld).
Ah, de eeuwig Einstein-mythologie wordt weer eens bovengehaald. Even de feiten op een rijtje zetten: Einstein was een excellente leerling in de lagere school. Ook de eerste jaren in het Luitpold Gymnasium was hij een uitblinker. Later nadat de familie was verhuisd naar Pavia en hij achterbleef in Munchen begon hij problemen te krijgen met autoriteit en de manier van lesgeven. Hij gebruikte een doktersbriefje om weggestuurd te worden (hij werd dus niet buitengesmeten).

Later probeerde hij door een toegangsexamen zonder diploma binnen te raken op de polytechnische van Zurich. Hij slaagde niet, maar haalde uitzonderlijke cijfers voor de wetenschappelijke vakken en wiskunde. Hij heeft dan eerst zijn secundair diploma behaald en studeerde daarna wel degelijk af aan de polytechnische in Zurich en schreef er een doctoraat.

Dat gedoe over dromen en verbeelding is een grove onderschatting van het harde, moeilijke wiskundige werk dat Einstein heeft verzet. Het is een beetje zoals beweren dat Newton zijn we het gevolg is van veel rondhangen in de tuin. 90% van de bevolking kan vandaag nog steeds geen touw vastknopen aan het werk van Einstein (ik hoor daar overigens ook bij).
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden