Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Machtsverhoudingen. Er is geen schaarste, maar toch stelt de positie van Suez-GdF, van Belgacom,... hen in staat om hun prijs zelf te bepalen.
|
Hoe bedoel je: 'er is geen schaarste'? En kan je eens iets duidelijker uitleggen hoe dat 'machtsverhoudingen' hun invloed hebben op de prijs en, belangrijker, hoe prijscontroles zorgen voor een verbetering hiervan?
Ook de andere vragen zou ik graag opgehelderd zien:
- En hoe gaat een prijscontrole hier een verbetering inbrengen?
- Waarom denk je dat er 'vergeten' wordt dat vraag en aanbod gemanipuleerd kan worden?
- Zelfs indien dit waar is, vooronderstelt dit niet een aantal zaken ten aanzien van de overheid zoals kennis van de manipulatie en de mogelijkheid tot het redelijkerwijze inschatten dat er geen negatieve gevolgen zijn?
- Als we bijvoorbeeld prijscontroles in zouden voeren van 1 cent per brood, wat gaan we dan verwachten van het aanbod aan broden van bakkers?
Citaat:
Maar dat past niet binnen de LVSV-mantra's. Zij geloven immers dat vraag en aanbod gewoon "is". Door God geschapen, of een gevolg van de oerknal, dat zeggen ze er niet bij, maar alleszins iets wat we als hogere orde moeten beschouwen en er ons bij neerleggen.
|
Ik denk niet dat je dat je op die manier correct de mening weergeeft. Het is niet bepaald dat 'vraag' en 'aanbod' ontologische zijnsorden zijn of iets van dergelijke aard. Het zijn concepten om bepaalde zaken duidelijk te maken; bepaalde processen die spelen. 'k zou zelfs zeker niet zeggen dat aanbod zeker niet zomaar 'is', maar een gevolg van bepaalde menselijke handelingen (om bedrijven te bouwen, in te schatten wat de consument wilt en meer van die zaken). Wat er gebeurt, is het herhalen van bepaalde economische inzichten: ondernemers produceren bepaalde goederen (in die bepaade kwaliteit en kwantiteit)
omdat ze hopen een bepaalde prijs te krijgen. Als je die prijs echter systematisch verlaagt, dan is het toch niet zo onlogisch om minder van dat goed en/of aan een lagere kwaliteit daarvan te verwachten? Als iemand mijn loon zou halveren, dan zal ik ook minder goed werken en minder werken. (In ieder geval minder legaal werken: ik zal wrslk wel iemand zoeken die een hogere prijs voor mij zou betalen.) Een gelijkaardige redenering geldt voor mensen die geen direct loon krijgen, maar afhankelijk zijn van prijzen die mensen voor producten geven.
Ik geloof dat het wel degelijk uitgelegd staat in het persbericht:
Citaat:
Zij vormen het resultaat van de vraag naar en het aanbod aan bepaalde goederen en diensten. De prijs van een goed is het evenwicht tussen wat de aanbieder wilt krijgen en de consument wilt betalen.
|
Wat is dan jouw visie op 'vraag en aanbod'?