Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Winst en prijsbepaling zijn niet direct afhankelijk van de productie, nog van de vraag.
|
Van wat dan wel?
Citaat:
De meest rendabele bedrijven produceren trouwens niets, maar bieden diensten aan.
|
Economisch is er geen verschil tussen de productie van diensten en de productie van goederen.
Citaat:
Daarnaast zijn het juist de bedrijven met een vaste productie eenheid die op de tweede plaats komen.
Maar in beide gevallen zit je met bedrijven die zeer weinig of geen concurrentie hebben.
Vaak zijn dit ook bedrijven die weinig arbeidsintensief zijn of een automatische werkingsmethode kunnen toepassen.
En het is juist op de producten en diensten dat Di Rupo een prijscontrole wil laten uitvoeren. Want veel van deze bedrijven hanteren weldegelijk woeker prijzen met winstmarges van 2500% en terugverdienperiodes die niet meer normaal zijn.
Om je een idee te geven.
De energienetwerkbeheerders vragen enorme prijzen voor het gebruik van hun installaties, maar werken met installaties die meer dan 30 en 40 jaar lang meegaan en vragen kosten voor het opmeten van het verbruik tegen een uurloon van meer dan 100€ per persoon die er voor in dienst zijn.
de controles van Di Rupo gaan dus niet over de prijs van een auto of een pc.
Maar over Telenet en Belgacom hun prijzen, over de prijzen van de energienetwerkbeheerders, over de prijzen van de mobile telefoonnetwerken, over de prijzen van energieproducenten( vooral over deze van hernieuwbare energie), want dat zijn bedrijven die hun diensten en producten verkopen met winstmarges van meer dan 2500% en daar wil hij tegen optreden.
|
Wat zit je hier nu net te zeggen? Ik snap het niet zo goed. Je beschrijft een schijnbaar slechte toestand, maar ik zie niet in wat het te maken heeft met mijn post.
Mijn post was een reactie op polle. Hij zei dat bij maximumprijzen, de geproduceerde hoeveelheid kan stijgen. Ik zei daarop. Dat is niet uitgesloten dat dit zo is, maar opdat het zo zou zijn moet je 1) een abstract theoretisch model onwaarschijnlijk dicht benaderen dat je dit zelden zal zien in de werkelijkheid. 2) moet de overheid onwaarschijnlijk goede informatie hebben over vraag en aanbod (en nog een hele andere hoop dingen die relevant zijn). 3) moet de overheid een dynamische maximumprijszetting vaststellen zodat het theoretisch model (dat uitgaat van 1 periode, enkel het heden) dat geen rekening houdt met de toekomst, wel geldig is in een wereld waar tijd continu is.
Oh en btw... 2500% winstmarge? Dwz 2500% rendement op aandelen? Allemaal aandelen van belgacom en telenet kopen zou ik zeggen. Met zo een rendement ben je zelfs als je maar €100 investeert, miljonair na een jaar. Dat bedrijven zulke grote winstmarges hebben (zelfs de conservatieve 40% winstmarge geopperd door polle), zou zich vertalen in gigantische winsten voor de aandeelhouders. Maar als ik een beetje op de hoogte ben van de beurs, is dat blijkbaar toch niet zo.