Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2010, 09:36   #282
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Vlamingen zijn na eeuwenlange latinisering en achterstelling, zo door en door latijns geworden, dat ze vervreemd zijn van het Noorden.
Ze hebben zich altijd gedompeld in de warmte van het Franse bad.
De documentaire "(W)arm Wallonie" is hier nog eens een mooi voorbeeld van.
De meest Vlamingen begrijpen niets van Nederland en van Noord Europese landen.
De Belgische bedrijven en banken verkopen zij aan Frankrijk en ook in Europa spelen ze de federalistische kaart van de Latijnse landen.
Daarom is de kloof tussen Nederland en Vlaanderen ,ondanks onze gemeenschappelijke taal, ontzettend groot.
Nederlanders komen graag in Belgie voor het eten en drinken en leren Belgie waarderen.
Andersom komen zeer weinig Belgen in Nederland boven de rivieren en fantaseren vrijelijk met hun ollander aat over het barre Noorden.
Daarom kan een Benelux niets worden en hoeven de Belgicisten niet bang te zijn voor een hereniging met Nederland.
Dus HenriI ,ga rustig slapen.
Er zijn maar weinig Vlamingen opgetogen over de uitverkoop van die bedrijven en banken aan "Frankrijk". Overigens kunnen die Franse bedrijven en banken natuurlijk van vandaag op morgen Duits of Spaans worden, we leven wel in de EU. Tja, en het is jammer dat Nederland voor Vlamingen niet op de weg naar de zonnige vakantieoorden in Zuid-Europa ligt.

Hoe de Benelux door franstalige Belgen is gesaboteerd, tegen de zin van Vlamingen die er bij zaten, daarvan ben ik een beetje getuige geweest, al weet ik niet of het stelselmatig zo was.

U hebt echter wel gelijk dat een hereniging met Nederland niet aan de orde is. Dat zou pas in een onafhankelijk Vlaanderen het geval kunnen zijn - ik ben daar overigens noch voor noch tegen; het hangt van veel dingen af of dat een goede zaak zou kunnen zijn, en ik ben er nog niet uit.

Die "Latijnse" en "Noord-Europese" mentaliteit zou ik toch niet overschatten. Ik weet uit ervaring hoe slecht bij voorbeeld Portugezen en Italianen elkaar begrijpen, en u zult als Nederlander minder gemakkelijk de sterke Deense familiebanden begrijpen dan een Vlaming of een Griek. Belangrijker vind ik dat de mentaliteitsverschillen tussen de generaties in alle delen van Europa groter zijn dan die tussen de nationaliteiten.

En het thema Europees "federalisme" zou ons zeer ver kunnen leiden. In België beseft vrijwel niemand waar de EU mee bezig is, bestaat er geen noemenswaardige kritiek met enige relevantie op de EU. Dat krijg je als binnenlandse tegenstellingen breed uitgesmeerd worden in de media en de EU over zeer efficiënte mechanismen beschikt om de doofpotten beter te beheren dan de geldpotten. Dat krijg je ook als je geen referenda kunt houden over de EU. Maar de EU is er wel in geslaagd, te voorkomen dat haar critici in Nederland echt weten waarover ze het hebben. En dat is niet de schuld van Nederland of België.

Het bestaan van de EU impliceert dat Nederland en België in vele opzichten allang herenigd zijn. Ook dat maakt al die staatkundige kwesties veel minder relevant dan ze ooit waren. We zouden ons beter bezig houden met de vraag, hoe we van deze "hereniging" het beste maken, en dat we een gemeenschappelijke taal in een nogal divers taalgebied met zeer uiteenlopende mentaliteiten hebben, zou de discussie onder Nederlandstaligen over EU tot een bijzondere bijdrage aan de democratisering ervan kunnen maken.