Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik heb Tobbak (den oude) eens horen zeggen dat als arbeiders hun brutoloon zouden 'in de hand' krijgen en daaropvolgend de volledige aktuele belastingen zouden moeten afdragen, het diezelfde dag nog pogroms zouden zijn.
Ik maak me daarbij de bedenking, dat mochten we in september volledig uit onze eigen zak alle kosten voor onze kinderen voor dat schooljaar (schoolgebouw, wedde onderwijzenden ...) moeten betalen, er van de schoolplicht niet veel zou overschieten.
Versta me nu niet verkeerd, ik pleit niet om zomaar blind het huidige sisteem zo te behouden.
Een paar ingrepen zijn wel erg nodig:
- meer duidelijkheid inzake transferts (gemakkelijkst door meer autonomie ...) (dit is dus anti verspilling en bezuiniging doordat je er zelf verantwoordelijk voor wordt .. no taxation without representation, gelijk ze in Duitsland zeggen)
- verschuiving van belasten van arbeid naar belasten van verbruik
- vereenvoudiging (werkt ontduiking tegen ...)
- ...
|
Ik bedoel niet dat werknemers hun brutoloon zouden ontvangen.Een vermelding van de effectieve loonkost zou wel veel mensen hun ogen openen en kadert in de vereenvoudiging.
met transfers op zich heb ik geen problemen. Het zou wel positief zijn als het wat transparanter zou worden.
de verschuiving van lasten op arbeid naar lasten op consumptie is niet slecht, het is een eerste stap. België of Vlaanderen kennende, de beleidsmakers toch zullen ze taksen op consumptie enkel toevoegen aan de bestaande belastingen. Zo hebben ze de groene toch ook buitengewerkt.
Vereenvoudiging, daar draait het eigenlijk om. Waarom blijven onze regeringen zich in bochten wringen om ingewikkelde wetten in elkaar te steken? Is dat enkel om achterpoortjes open te houden "belangrijke" mensen?
Dat ze een keer eerlijk zijn, dat ze daarmee beginnen. Lineaire belastingen. Werknemers 70%, zaakvoerders of kleine zelfstandigen 50% en financiele inkomsten 10%.