Discussie: Jezus
Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2010, 16:53   #97
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij uitbreiding geldt dat voor uw hele theorie. Dat een edelman 'black' of 'donker' beschreven wordt, wil ik best aannemen;
De hoge adel en koningen worden in biografien als zwart en gekleurd beschreven. Soms maakt men melding van hun etnische trekken zoals a true mulatto face voor queen Charlotte Sophie of Mecklenburg Strelitz.

Citaat:
maar als een donkere huid net de norm en de gewoonte is onder hoge edelen, waarom zou men dan überhaupt die benamingen hanteren? Als je een persoonsbeschrijving geeft, vermeld je toch net de zaken die de persoon onderscheiden?
Ergens ben ik blijkbaar schuldig aan het feit dat men deze persoonsbeschrijvingen optekende. Zoals bij Willem van Oranje (1533-1584), meer bruin dan wit en bruyn van de verve ende baerde.

Zwarte en gekleurde mensen komen in vele vormen. Daarom definieerde ik hen als een gefixeerd, mulattenras. Mijn stelling dat zij zwart en gekleurd waren kan begrepen worden als men deze beschrijvingen in samenhang ziet met mijn bronnen van blauwe mannen, zwarte Europeanen. De term blauw bloed is afgeleid van blauwe mannen, dus zwarten. Hoe zwarter hoe adellijker? De zwartste mensen waren het minst gemengd met de albino's/witten, 't Graauw, waarop men neerkeek. men gebruikte de huid van het Graauw om boeken te kaften. Het lijkt mij dat witte Europeanen pas ver in de 19e eeuw een rol gingen spelen en dat zelf de Franse Revolutie nog niet het einde betekende van zwarte superioriteit. Vele hoofdrolspelers na de Franse revolutie kunnen geassocieerd worden met zwarte portretten: Goethe, de Stael, Beethoven. Daarna volgde Napoleon en de restauratie van adel en koningshuizen. De schoonbroer van Napoleon, Joachim Murat was zwart.

Citaat:
Als de adel zwart was, zou men voor persoonsbeschrijvingen net moeten vermelden wanneer iemand een bleker vel had. In die context zou de zin 'de hertog had een donker vel' even zinloos zijn als 'de Rwandees had een donker vel', want zowel hertogen als Rwandezen zouden per definitie een donker vel moeten hebben. Als iedereen binnen een sociale groep donker is, zou het wel erg vreemd zijn om hem de bijnaam 'de donkere' te geven.
Er waren verschillende soorten adel en ik ga ervanuit dat de meer zwarte er zich daarop lieten voorstaan. Er is The black boy, Charles II Stuart, maar ook subtieler 'not the white hands' van Isabelle de Charriere die kennelijk niet erg donker was. Zij zocht kennelijk de zwartste adellijke kandidaten uit als partner omdat zij zwarte kinderen wilde. Het lijkt alsof adellijke of geadelde families ook op zoek waren naar een stoot zwart bloed ter verhoging van de status toen zwart nog als superieur gold.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 14 januari 2010 om 16:58.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden