Los bericht bekijken
Oud 16 januari 2010, 09:15   #112
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zoals Liberalist_NL het al stelt; het is een kwestie van tijd. Als Willem-Alexander wordt ingehuldigd als koning der Nederlanden, zal onvermijdelijk de discussie losbarsten over 'de invulling van het koningsschap'. Men zal hiermee modernisering bedoelen, die niets anders tot doel heeft de rol van het koningshuis terug te brengen tot een protocollaire functie in plaats van de huidige functie dat de 'Koning(in) deel uitmaakt van de regering' en geconsulteerd moet worden bij kabinets(in)formaties.

Als Willem-Alexander dan alleen nog een zuiver ceremoniële functie heeft, dan is dat wellicht verteerbaar(der) voor de Vlamingen. In een confederatie, die Shadowke en ik in de eerste fase nastreven, is de kwestie van de staatsvorm niet relevant. En waarom? Omdat Nederland en Vlaanderen hun staatsvorm behouden en alleen op bepaalde gebieden met elkaar een staat vormen. Nederland kan dus de monarchie behouden en deze wellicht aanpassen aan de eisen van de tijd en Vlaanderen wordt na de afscheiding van België een parlementaire republiek (zoals de Bataafse republiek in de zeventiende eeuw). Deze sytemen kunnen uitstekend naast elkaar bestaan.

Mocht de confederatie op termijn overgaan in een federatie, dan is er vast wel een 'oplossing' voor de kwestie van de staatsvorm. De tijd is onze bondgenoot.
Voor mijn part kan ik er wel vrede mee nemen dat Wim koning wordt van de Nederlanders, Vlaanderen een president heeft en het geheel een republiek wordt.