Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik zou hier willen replikeren, maar ik ga eerst mijn stoep schoonvegen ...
|
Ja, 't is zover, mijn stoep is schoon.
Amai wat een naïeve gastjes hier op dit forum !!
Als gaai paainst dat de paas an aa paast, paast dan maa gaa iets aanders.
Denk toch niet dat de gemeente in haar verordeningen dat stoep-sneeuw-ruimen opneemt om madammekes te beschermen tegen vallen en heup-breken (wat overigens pijnlijk, langdurig pijnlijk, en heel duur is voor de ziekenkas, maar swat).
Bah neen gij, dat is gewoonweg om haar verantwoordelijkheid af te schuiven.
De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid op de openbare weg. Zij moet dus iemand aanduiden om 'het' te doen, eigen ambtenaren, gekontrakteerde firma ... of de bewoners.
Als madammeke valt, en er wordt gezocht naar "wie zal dat betalen, wie heeft zoveel ping ping ping ...", dan komt men bij de bewoner aankloppen.
Zorg dus almaar voor een goede ouderwetse "familiale" verzekering.
(en maak maar niet teveel van uw oren, als ge die boete krijgt, hebt ge volgens de regel ongelijk, en dan zult ge betalen; misschien zelfs voor "onvrijwillige slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg - als 't madammeke op haar kop verkeerd valt ..)
En dan komt de een of de andere nietwit op de proppen, die zegt "oooo, de madammekes kunnen geen brood gaan kopen" en dan wordt de polies verzocht om hier en daar toch een hardnekkigaard op den bon te zwieren. Oh wat zijn we goed bezig.
Denk nu niet dat ik een oplossing heb.
Want als de gemeente het al moet doen op de voetpaden, zoals daar in Walenland, dan zijn we nog niet aan ons nief patatten: zij kunnen dat, ja, met hun vele ambtenaren, betaald met vele transferts ....
En het gaat het er nu aan toe in de praktijk ?
Geen madammeke gaat winkelen in het midden van een sneeuwstorm. Niemand verwacht dat ge om het uur gaat vegen, vanop uwen buro of uw werf of uwen ateljee .... (doet me denken aan de juridische begrippen "middelenverbintenis en rezultaatsverbintenis" ...)
De kleine zelfstandige zal wel zorgen dat zijn vitrine en toegangsdeur goed toegankelijk is.
Hier en daar doet een gepensionneerde zijn veegwerk.
In 'jonge' woonwijken, waar iedereen gaat werken, en iedereen goed te been, is er geen probleem.
Dat tesamen maakt dat de madammekes wel op sommige plaatsen moeten oppassen, maar toch niet overal evenveel tijd verliezen (laat me nu even ernstig zijn: het is geen sinekure om als oudje over gladde en schuin aflopende voetpaden te schuifelen ...)
Met een beetje gezond verstand, met hier en daar toch even wat aanporren, vb. in een winkelstraat waar de konsiërge van een appartementsgebouw er zijn gat aan veegt, enz. is het allemaal best leefbaar.
Is het een een bepaalde stad/grootstad/gemeente toch niet zo goed in toom te houden: waarom in hemelsnaam geen mogelijkheid dat ze werklozen kunnen opvorderen, mits een kleine surplus op hun dop ?
Waarom geen mogelijkheid om kleine gepensionneerden een kleinigheid te laten bijverdienen ?