Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Toch wel, want dat geloof is een kwestie van intieme overtuiging. Vrije wil is een voorwaarde van geloof, ja het zijn zelfs de theologen die de vrije wil hebben uitgevonden om het geloof enerzijds en de zonde anderzijds eerst mogelijk te maken!
Haha, dat is hier de redevoering over de onschuld van Helena, een klassieker van de sofisten: ofwel volgde Helena Paris uit vrije wil en dan was dit uit liefde, en tegen de liefde zijn zelfs de goden niet opgewassen, ofwel werd Helena onder dwang meegevoerd. In beide gevallen is ze onschuldig! 
|
Ik weiger genoegen te nemen met een antwoord als
"dat is omdat mijn godsdienst dat voorschrijft", wanneer je vraagt waarom zij een hoofddoek dragen. Waarom schrijft de islam dan dan voor? En gaan zij individueel akkoord met de reden erachter?
Het gaat hier nu over een simpel stukje doek, die op zich geen hond kwaad doet. Maar ik vind het geen gezonde situatie wanneer men zijn gedrag gaat verklaren aan de hand van een gebod of verbod. Zoiets doet mij denken aan het katholicisme waar mijn ouders en grootouders mee opgevoed zijn: je moest dit of dat doen, louter omdat dat hoorde volgens de kerk. Wanneer je dan vroeg
"waarom?", kreeg je meestal geen antwoord.
Bijvoorbeeld: waarom moest een vrouw een hoofddeksel dragen in de kerk, en mocht je als man geen hoofddeksel dragen (alleen de Suisse mocht een hoed dragen

).
Waarom hoorde je als vrouw plaats te nemen in de linkerbeuk, en als man in de rechterbeuk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Welk protest? Je bedoelt uit een zoektoch naar identiteit? Dat is iets anders dan protest.
|
Die twee hangen samen.