Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Ik geloof dat u de evoluties in uw land niet helemaal heeft meegekregen: Belgie is inmiddels een federatie geworden. Tenminste, zo noemt het zich. In feite is het een rare mengeling geworden tussen een federatie en een confederatie waarbij de voordelen van die mengvorm bij de Franstaligen berusten en de nadelen bij de Nederlandstaligen en de Duitstaligen).
Belgie �*s niet meer één land, Belgie is twee landen.
U heeft het zelf laten gebeuren. In plaats van te evolueren naar een unitair land met een normale evenredige vertegenwoordiging ''one man, one vote'' moest er een gedrocht worden gecreeerd waarbij gemeenschappen gescheiden ter stembus gaan en waarbij normale nationale meerderheden niet tellen.
Teruggaan naar een unitair Belgie kan niet meer. Het spijt me voor u. Wat er nu opzit is de erkenning van het feit dat Belgie bestaat uit twee landen en deze twee landen rechtstreeks met elkaar laten communiceren. Dán hou je Belgie nog overeind.
|
Uw redenering is absurd: België splitsen om België overeind te houden. België was altijd unitair - het principe één man/één stem (vrouwen vanaf 1949) werd na WO I ingevoerd. U schrijft "het" is "mijn fout". Mij is nooit gevraagd geweest naar de invoering van het federalisme, de Belgische burger ook niet. Mocht dat wel gebeurd zijn, had hij het eind jaren 60 massaal afgewezen (cf. ook de memoires van Gaston Eyskens). Uw duale visie is voorts simplistisch: België bestaat uit drie gewesten, drie gemeenschappen, 10 provincies en 586 gemeenten.