Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
Het zijn niet zozeer de éénmalige dingen die een grote impact hebben, wel de dagdagelijkse, repititieve zaken zoals vb met de auto naar het werk rijden.
De kunst is door nauwelijks aan comfort in te boeten toch een beduidend lagere ecologische voetafdruk te realiseren. Uw huis isoleren is er een perfect voorbeeld van. Een slecht geïsoleerd huis kan je even warm stoken als een goed geïsoleerd huis, alleen heb je daarvoor veel meer brandstof nodig ( en zorgt tevens voor een hoop extra vervuiling).
|
Bwoaf, ik vond het de moeite niet waard om te vermelden dat wij ons huis zuiniger hebben gemaakt: zolder geïsoleerd, dak van keuken geïsoleerd, rolluiken voor de vensters van woonkamer en slaapkamer, geen verwarming op de logeerkamer, overal spaarlampen (die afzonderlijk aan en uit kunnen worden gedaan !) en waar het kan géén lampen (zoals de gang), zuinige apparatuur, te voet boodschappen doen (alleen voor grote hoeveelheden moet ik wel met de wagen naar de Colruyt, maar dan ook niet wekelijks !), zuinige stookketel, zuinige douchekop, led-knijpkat als zaklamp, en binnenkort worden badkamer en achtergevel geïsoleerd... *zucht* Bovendien gaan mijn levensgezel en ik nooit op vakantie. Wij gaan hoogstens een paar dagen bij mijn moeder in de Ardennen zitten, waar we gewoonlijk een grote stapel hout in de BBQ gooien en daarop een beest verbranden.
En vakantie is wel degelijk een repetitieve zaak die een zéér grote carbon-footprint heeft ! Kijk eens naar de overvolle autowegen bij de jaarlijkse vakantieuittochten (die tijdens de vakantiemaanden minstens 3 keer voorkomen...), de menige charter-vluchten aan het begin en einde van alle vakantieperiodes, de stomende en CO2-uitstotende file van het binnenland naar de kust bij het minste geringste zonnetje...