Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2010, 16:49   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Veelal schilderen de media Wallonië af als een regio die massaal voor de Belgische nostalgie kiest. Historisch slaat dit nergens op : Wallonië heeft tussen 1870 en 1970 sterke stromingen voor Waals zelfbestuur gekend. Maar ook vandaag kiest niet elke Waalse burger voor een status-quo gedrappeerd met een Belgische driekleur. Er bestaat nog altijd een Waalse tegenstroom die Wallonië losser of zelfs helemaal los van België ziet. Een deel van Wallonië is dus een objectieve bondgenoot voor Vlaanderen en andere Europese regio's waar men droomt van een sociaal Europa van de regio's.

Zo ontdekte ik vandaag een organisatie die "Mouvement Eglise Wallonie" heet. Zij is voorstander van een katholieke kerk die meer open staat voor de Waalse regionale realiteit en vraagt bv. dat het aartsbisdom Mechelen-Brussel (komt grosso modo overeen met de vroegere provincie Brabant) gesplitst zou worden zodat Waals-Brabant een eigen Waals bisdom kan worden evenwaardig aan de andere Waalse bisdommen. Lijkt mij een ideale partner voor de Vlamingen die aan Vlaams-Brabantse kant hetzelfde zouden willen doen.

De website van "Mouvement Eglise Wallonie":
http://www.eglise-wallonie.be/
Ik denk dat ja alle Waalse regionalisten momenteel in één bus kan steken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden