Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grievous
Is al reden genoeg en olie kan in het algemeen beter in de grond blijven om evidente milieuredenen.
|
Het stopt U alvast niet om milieuschade aan te richten met uw high tech communicatie, of denkt U dat een computer zonder fossiele koolwaterstoffen tot stand is gekomen? Of dat de electriciteit nodig om die te laten lopen, en het internet in stand te houden opgewekt word door een paar miljoen Chinesekes in loopraderen?
Olaf Stapledon schreef het al in zijn boek, "De eerste en laatste mensen".
Vrij vertaald en samengevat.
Citaat:
De eerste mensen richten zichzelf ten gronde door hun fanatieke afhankelijkheid van beweging. Elk beetje fossiele koolwaterstof omgezet in brandstof voor hun immer sneller, groter, manoevreerbaardere voertuigen, steeds grotere shows, met meer en meer van deze toestellen, tot er niks meer is. En dan valt de beschaving, diep, het stenen tijdperk is een te luxueuze beschrijving voor de eerste millenia na de val. En geen steenkool, geen aardolie of -gas meer om een beschaving mee te bouwen. Het is moeilijk dan om de donkere middeleeuwen te overkomen.
|
De teerzanden in canada, de bitumenmeren in Venezuela, de enorme steenkoolvoorraden onder Antartika, alles zullen we opsoeperen, om onze huidige levensstandaard te handhaven, da's wat ik voorspel. Global climate change ten spijt, wat nog meer technologie op de been gaat brengen, nog meer energie gaat laten gebruiken om diezelfde climate change tegen te gaan.
Ik hoop alleen dat we tegen de tijd alle fossiele koolwaterstoffen op zijn, we de alternatieven voldoende klaar hebben om die alternatieven zelfbedruipend te maken, en de levensstandaard te behouden of zelfs te verbeteren. Anders gaat de mensheid dat op een andere manier regelen.
En ik zal mijn nazaten het gebruik van de vuistbijl leren. Als ik nazaten zou hebben.