11 mei 2004, 12:55
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik denk, beste Tom, dat je niet helemaal begrepen hebt wat de stepping stone theorie eigenlijk inhoudt. De stepping stone theorie stelt dat je begint met een joint en eindigt met heroïne omdat JE LICHAAM dat eist. Wat hierboven staat, gaat echter alleen over de "praktische" kant van de zaak, namelijk dat het voor iemand die de PERSOONLIJKE KEUZE maakt om heroïne te gaan proberen makkelijker BEREIKBAAR is als hij voordien al soft drugs gebruikte. Wat jij hier aanhaalt, ondersteunt de stelling dat de meeste heroïnegebruikers inderdaad ooit begonnen met een jointje, maar legt helemaal geen oorzakelijk verband bloot waaruit zou blijken dat mensen die beginnen met een jointje ook zullen eindigen met heroïne.
|
Een van beide heeft inderdaad stepping stone theorie niet begrepen.
Naar mijn bescheiden mening bent u dat Raf. Ik volg TomB zijn theorie.
|
Ik vrees dat jouw mening, al dan niet bescheiden, verkeerd is. Ik verwijs terug naar de informatie die verspreid wordt door De Druglijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Klopt de stepping-stone-theorie?
De stepping-stone-theorie gaat ervan uit dat "alles begint bij cannabis" en dat cannabisgebruik leidt tot het gebruik van hardere drugs. Deze theorie beweert dat je lichaam door het gebruik van cannabis, meer en zwaardere drugs nodig gaat hebben. Dit is niet het geval.
Het is wél zo dat harddruggebruikers bijna altijd cannabis gebruikt hebben. Maar tegelijk blijkt dat de grote meerderheid van alle cannabisgebruikers er voor zijn of haar dertigste mee stopt en nooit in contact komt met andere illegale drugs. Het product cannabis op zich kan dus niet beschouwd worden als de oorzaak voor het gebruik van andere illegale drugs. De misvatting bestaat omwille van de verwarring tussen het statistische verband en het oorzakelijk verband. Als men naar de statistieken kijkt zullen alle harddruggebruikers voorheen ook wel melk gedronken hebben. Daarmee is melk nog geen oorzaak van harddruggebruik.
Het verband tussen cannabisgebruik en harddruggebruik is eerder een gevolg van een persoonlijke keuze om meer of harder te gebruiken. Ook de vriendenkring kan veel invloed uitoefenen om ook andere drugs te proberen. Wie cannabis gebruikt, komt in contact met een milieu waar ook andere illegale drugs kunnen circuleren. Hoe gemakkelijker andere drugs bereikbaar worden, hoe kleiner de overstap. Een cannabisgebruiker heeft al een zekere drempel genomen die niet-gebruikers nog moeten nemen.
De “volgorde” in het druggebruik heeft vaak ook te maken met de verkrijgbaarheid van verschillende drugs op verschillende leeftijden, waarbij de moeilijkst verkrijgbare drug aan het einde van de reeks staat.
Bron: http://www.druglijn.be/info_drugs/Ve...ing_stone.html
|
|
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
|
De langverwachte outing van duveltje382
|
|
|