Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2010, 02:22   #1
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard Hoe zal het kapitalisme eindigen?

De vraag lijkt me duidelijk. Ikzelf zie de toekomst erg somber in - ik zie daartoe niet meteen een mogelijkheid. Misschien dat het moet komen van de ontevredenheid mbt bv. iets als Opel en Inbev, al lijkt me dat allemaal veel te vroeg. Ik denk ook niet dat die ontevredenheid zich links zal uiten. Wie gelooft nog in nationaliseringen en dergelijke? Iedereen is zich pijnlijk hard bewust van hoe het kapitalisme met zijn moordende concurrentie werkt.

Misschien dat het van dattum is als het financieel systeem eens écht in elkaar stort, daarzo in de USA - als duidelijk wordt dat de schulden onbetaalbaar zijn geworden. Misschien dat er dan een soort van vrijwillige initiatieven ontspruit. Ik heb de indruk (hoewel het voorlopig aan het mislukken is) dat daartoe al een aanzet gegeven wordt in de media. Steeds meer kranten gaan failliet, maar er ontstaan ook steeds meer vrijwillige initiatieven, van mensen die niet eens per se betaald willen worden (bv. de werktitel). Ook van zaken als open source software vraag ik me af of zij niet op een of andere wijze (na diepe ontevredenheid) een alternatief model kunnen bieden voor de huidige economie.

Bijkomende vraag is dan natuurlijk hoe 'het' er zal uitzien ná het kapitalisme. Ik vind beide vragen bijzonder moeilijk om een fatsoenlijk antwoord op te formuleren. Zelf heb ik nog nergens iets gezien dat me wel wat leek.

Ooit meende ik dat het kapitalisme enkel 'verslagen' kon worden adhv zijn eigen logica, maar hoe dat er concreet zou moeten uitzien weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Soit, mijn threads zijn er altijd op of onder. Was met een dronken hoofd gewoon wat aan het speculeren, maar ik hoop dat ik hier nog interessante reacties op komen.

groet,
polle

Laatst gewijzigd door Pølle : 28 januari 2010 om 02:28.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden