Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2010, 18:08   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
't is toch beter dat we met minder uren meer kunnen produceren, zolang dat deze uren maar verspeid zijn over alle mensen, is er niet zo'n probleem met 'meer werkloosheid', hoor. Dat is zelfs een programmapunt van de LSP.
Heb je wel gelezen wat ik schreef (en wat er in dat LSP programmapunt staat)?

Efficiënt maken van de productie zal niet betekenen dat mensen werkloos worden, maar wel dat we met zijn allen minder moeten werken voor dezelfde lonen. Om het in kapitalistische termen te zeggen, iedere werknemer/burger wordt een gelijke aandeelhouder in de economie.

Dat is niet mogelijk in kapitalistische context.

Citaat:
Correctie: jouw visie op 'groei' is niet houdbaar, maar wat je niet doet is bewijzen dat deze overeenkomt met wat de gangbare definitie is van kapitalisme en wat je ook niet doet is bewijzen dat dit het einde van het kapitalisme is tenzij als je kapitalisme definieert als 'die manier van groei', maar dat is niet de gangbare definitie.
Ik vertrok nochtans vanuit de meest gangbare definitie van het kapitalisme om de groei-noodzaak te kaderen: het privaat bezit van de productiemiddelen.

Mijn visie op groei is dus perfect houdbaar en logisch. Enfin, het is niet eens mijn visie maar een marxistische, gecombineerd met enkele zaken die ik uit de ecologische vakliteratuur heb gehaald.

Ik heb kapitalisme ook niet gedefinieerd als zijnde "de groei" zelf, ik heb de groei als een noodzakelijk aspect aan het kapitalisme gesitueerd. Ik heb ook aangetoond dat de groei zelf in gevaar komt en daarmee dus het kapitalisme.

Citaat:
Het systeem van groei van 'steeds meer dingen opgebruiken' lijkt me theoretisch inderdaad onhoudbaar. Maar we hebben wel een paar energiebronnen die voor alle praktische zaken onuitputbaar zijn.
Die zijn beperkt. Olie en de afgeleide producten zijn wel degelijk uitputbaar en er staat geen directe opvolger klaar. We komen stilaan in een tijdperk terecht waar plastic niet langer gemaakt zal kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 28 januari 2010 om 18:17.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden