Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke
Fidel is een moordenaar. Op zijn bevel zitten duizenden politieke tegenstanders van het communisme in de gevangenis of werden ge-executeerd. U weet toch dat gewone Cubanen afgezonderd leven van de "Rijke westerse" toeristenparadijzen...^prachtig toch dat communisme.....
|
Absoluut prachtig! Even een kanttekening:
Het moeilijke aan dit soort discussies is dat er wordt geargumenteerd in termen van kapitaal en welvaart, in termen van het "rijke" westen. Westerlingen verafgoden geld en welvaart, maar is het absoluut noodzakelijk om enkel die parameters als de meest waardevolle te gaan zien? geen reactie nodig hoor, kwilde dit gewoon ff kwijt 
|
Dit doet me denken aan het verhaal van een Cubaans meisje dat een tijd in England woonde. Voordat ze naar England kwam had ze het steeds over hoeveel keuzes ze hier had, die ze niet in Cuba had. Ze hekelde Cuba. Maar toen ze een tijdje in England woonde en ervaren had wat de prijs was voor zoveel meer keuzes te hebben, was ze plots een stuk milder voor haar geboorteland.
Waar het mij om gaat is dit: ieder land zou de keuze moeten hebben welk systeem zij wensen te hanteren. Ik ben het nooit eens geweest met westerse "beschavingen" die in naam van hun grote gelijk de rest van de wereld willen bekeren. Ok, wij vinden het kapitalistisch systeem het beste, en dat is ons goed recht, maar laat andere landen de vrijheid het daarmee niet eens te zijn.