Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ach ja, natuurlijk vind ik dat de Vlaamse cultuur haar waarde heeft, en hier de primaire cultuur moet blijven. In het multiculturele sprookje geloof ik niet
Ik noem mezelf dan ook geen Vlaams-nationalist, maar Vlaams-independist.
|
Interessant. Misschien kan u mij uitleggen waarom u voorstander bent van een onafhankelijk Vlaanderen (als ik het goed begrijp is het dat?) maar niet uit nationalistische overwegingen.
Dan wil ik graag weten vanuit welke analyse en hoe zo'n Vlaanderen er uitziet. Het probleem bij veel nationalisten is dat ze pleiten voor een volksstaat. Die is per definitie (maar niet noodzakelijk in de praktijk) etnisch 'zuiver'.
Voor iemand die duidelijk belang hecht aan woorden en hun betekenis misschien nog ter overweging:
Ik geloof evenmin in het multiculturele sprookje. Multicultuur betekent dat verschillende culturen als statische entiteiten naast elkaar bestaan. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Mensen zijn geneigd om aspecten van elkaars cultuur over te nemen, te incorporeren en zich eigen te maken door er facetten aan toe te voegen of te wijzigen. De Vlaamse leeuw (als pictogram), frieten en de liedjes van Raymond van het Groenewoud zijn goede voorbeelden.
Als er elementen van de ene cultuur in de andere overvloeien, spreken we dus best niet van multicultuur (waar ik niet alleen niet in geloof maar zelfs tegen ben) maar wel van transcultuur. Waarbij ik kan opmerken dat mijn spellingscontrole dat woord niet herkend.
Transcultuur wijst ook op het feit dat culturen dynamisch zijn, onderhevig aan veranderingen en tot stand komen door beïnvloeding vanuit de meest diverse hoeken.