Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Inderdaad, ik hoef jouw verhaal niet te lezen. Ik kan er evenwel niet bij dat jij het reeds klein Nederlands taalgebied mordicus wil splitsen in twee nóg kleinere eenheden. Daar hebben wij hoegenaamd geen voordeel bij. Zowel Vlaanderen als Wallonië waren, door historische omstandigheden, gebieden die geen eigen standaardtaal hadden. Daarmee bedoel ik een taal die het eigen dialect overstijgt en in alle regio's vlot kan gesproken en begrepen worden en die door de geschoolde laag van de bevolking vlot wordt gebruikt. Wij Vlamingen hadden alleen maar een aantal dialecten die gebruikt werden door het "gewone volk". De Vlaamse elite sprak Frans. En diegenen onder die elite die, in het kader van het Vlaams bewustwordingsproces, zich tegen dat Frans wilden afzetten, kozen voor een reeds bestaande standaardtaal, het Nederlands. En zo was het aanvankelijk ook in Wallonië, zij kozen ook voor een standaardtaal, het Frans, waarmee de lagere sociale klassen niet zo goed vertrouwd waren. Er is geen enkele reden voor ons Vlamingen om tegenover het Nederlands een soort kramphouding aan te nemen. Zoals in elke taal zijn er ook in het Nederlands diverse "registers" . Van Dale zegt daaromtrent: niveau of stijl van taalgebruik, passend voor een bepaald aantal situaties. Wij hoeven dan ook niet in alle omstandigheden het VRT-Nederlands te gebruiken. Net zomin als van Vlamingen zou mogen verwacht worden dat we aan ons Nederlands een Hollands accent zouden kleven. En bij gelegenheid kan en mag het, wat mij persoonlijk betreft, gerust wat gelardeerd worden met een passend regionalisme. Nederlanders doen dat ook. Kortom, er zijn, wat mij betreft genoeg mogelijkheden om op assertieve wijze het gesproken Nederlands te gebruiken zonder te vervallen in verkavelingsvlaams of in dialect. Voor het Nederlands als schrijftaal vind ik dat we wel behoorlijk strict moeten zijn, vermits de reikwijdte van het geschreven woord toch heel wat verder gaat. Trouwens, de felste discussies in Vlaanderen tussen diegenen die zich bekennen tot het Vlaams tegenover de aanhangers van het Algemeen Nederlands, hebben hoofdzakelijk betrekking op de gesproken taal.
|
U moet iemand geen intenties toedichten die onwaar zijn of die hij niet heeft.
Ik wil helemaal niets splitsen. Wat ik wil, (en u doet precies of
'wat ik wil' iets nieuws is. Spijtig voor u, maar dat is al een eeuwenoude verzuchting in Vlaanderen, cfr. De Foere, Behaegel, Jan Frans Willems en anderen.) is dat men, bij het vastleggen van de 'Algemeen Beschaafde Nederlandse Taal', meer rekening houdt met ons Zuid-Nederlands. En dat is sinds Jan Frans Willems nog steeds niet het geval. Tenslotte zijn wel met 6.000.000 Vlamingen die dagdagelijks Zuid-Nederlands spreken. Maar blijkbaar is dit veel te hoog gegrepen voor u.