Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
Die eco-bonus of eco - taks is net fundamenteel mi. Een persoon rijdt normaal gezien x aantal km per jaar, laat ons veronderstellen vooral woon-werk verplaatsingen. Of die persoon nu met wagen y rijdt of wagen z, dan gaat geen noemenswaardige invloed hebben op het aantal km dat hij uiteindelijk zal rijden. Het is dus juist van fundamenteel belang dat men waar men kan zo vroeg mogelijk ingrijpt ( en dat begint dus bij de keuze van het voertuig ) en de klant probeert te overtuigen een zuinige en milievriendelijke wagen te kiezen en net zo'n eco-bonus kan de klant voor zo'n wagen doen kiezen.
|
Dat is eigenlijk impliciet, als er een redelijk strenge taks op de benzine wordt ingevoerd, dan weet je automatisch dat een auto die veel verbruikt, duurder gaat zijn, dan een die minder verbruikt.
Persoonlijk hou ik mijn auto altijd vrij lang. Ik heb er een 10 jaar gehouden, nu heb ik er een andere die 13 jaar meegaat. Ik rij daar dan 250 000 km mee of zo. Als ik kijk naar de kost, dan is dat essentieel het verbruik. Zeg maar dat je een verbruik hebt van 10 liter per 100 km, en 1 Euro de liter, dan komt het verbruik alleen al op 25 000 Euro. Als het verbruik 7 liter per 100 km is, dan ben ik aan 17 500 Euro. Als ik toch voor die andere auto opteer, dan geef ik dus 7500 Euro extra uit, gewoon maar voor het verbruik.
Trouwens, als je kijkt naar een bonus van, zeg maar, 3000 Euro, dan is dat bijna ridikuul in verhouding. Daarentegen, 1 Euro extra ecotaks op elke liter benzine, dat zou veel meer effect hebben dan een bonuske van niks op een auto van 25 000 of 30 000 Euro die nog eens zoveel gaat kosten aan verbruik gedurende zijn levensduur.