Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U gebruikt nogal vaak slogans én u denkt al even vaak in slogans. En nu doet u het weer. Van het ogenblik dat iemand kritisch durft te denken of te schrijven over de joden, dan kruipt u alweer in uw gekende huid van de 'homo furiosus' en beticht u die persoon al lallend 'omgeven te zijn door een walm van antisemitisme'. U valt me steeds meer en meer tegen.
Welnu, wanneer ik dit schrijf over de Joodse Raad, dan ben ik toch niet de enige vermeende 'antisemiet' :
Wikipedia.
"Er is na de oorlog veel kritiek geweest op de Joodsche Raad. Volgens critici heeft de Joodsche Raad het de nazi's alleen maar makkelijker gemaakt. In dit verband moet worden gememoreerd dat het in principe voor Asscher, Cohen of enige andere betrokkene, achteraf gezien geen zin gehad zou hebben om de opdracht van de Duitsers om in de Joodsche Raad zitting te nemen niet te accepteren. De ervaring met de Joodse raden in Polen en Rusland heeft bewezen dat het niet accepteren van de opdracht, vluchten of zelfmoord plegen door voorzitters en leden geen verandering in de situatie bracht; er werden door de Duitsers altijd en meteen (gedwongen) plaatsvervangers gevonden. Ook hebben zij voorzitters van Joodse Raden en leden die niet serviel genoeg waren constant gewisseld. Het is dus een puur hypothetische vraag of andere voorzitters (of leden) het beter zouden hebben gedaan. Feit is wel dat omdat de Joodsche Raad voornamelijk bestond uit notabelen, deze sociale groep beter af was dan de lagere sociale klasse."
Bovendien werden leden van de Joodse Raad na de oorlog veroordeeld door het 'Joods Erebestuur'.
"Asscher en Cohen werden beide beschuldigd en veroordeeld door het Joods Erebestuur van collaboratie met de Duitsers. In 1955 schreef en publiceerde David Cohen zijn memoires, "Zwervend en Dolend," dat handelt over zijn bemoeiingen met joodse vluchtelingen. Cohen stierf in 1967, een eenzaam man."
Dus, u zou beter in het vervolg uw tong 3x ronddraaien vooraleer u iemand beschuldigt van vermeend antisemitisme. Want met deze hebt u het 'Joods Erebestuur' meteen bestempelt 'als omgeven door een stinkende walm van antisemitisme'.
|
Je antwoord zelf bevat een duidelijke bevestiging van wat ik stelde. Blijkbaar besef je het niet. Dat de hoofden van de betrokken Joodse Raad achteraf door het Joods Erebestuur werden gedesavoueerd en veroordeeld doet daar niets aan af. Die twee mensen Asscher en Cohen waren duidelijk zelf het slachtoffer van nazi-chantage. Omtrent de mate waarin ze zelf concreet over de schreef zijn gegaan kan jij noch ik oordelen.
Het is niet de eerste maal dat je tegenover Joden en omtrent de gebeurtenissen in WO2 een taal gebruikt die onaanvaardbaar is. Wanneer ik daarop, met reden reageer, noem jij dat "slogans" en bestempel je mij als "homo furiosus". Wel, jouw lichtzinnigheid in deze materie maakt dat jij de titel "homo stultius" verdient. System, je discours getuigt van een ondraaglijke lichtheid.