17 februari 2010, 22:37
			
							
		 | 
		
			 
			#281
			
		 | 
	
	| 
			
			
			
			
			 Secretaris-Generaal VN 
			
		
			
			
			
				 
				Geregistreerd: 27 april 2004 
				
				
				
					Berichten: 43.539
				 
				
				
				
				
				     
			 					
		
	 | 
	
	
	
		
		
			
			
				 
				
			 
			 
			
		
		
		
		
	Citaat: 
	
	
		
			
				
					Oorspronkelijk geplaatst door  josnissan
					 
				 
				Ik heb de discussie met zeer veel interesse gelezen. Maar is het belangrijkste element in de auto niet de chauffeur die achter het stuur zit? Een voorzichtige chauffeur, zijnde een chauffeur die zijn snelheid aanpast aan de omstandigheden en die anticipeert op mogelijke gevaren heeft achter het stuur van om het even welke auto een streepje voor. 
De auto kan de chauffeur hierbij wel een handje helpen. De actieve veiligheid zorgt ervoor dat de auto in alle omstandigheden reageert zoals de chauffeur dat wil. Een goede wegligging, goede banden en goede remmen zijn essentieel voor een goede actieve veiligheid. Samen met de elektronische hulpmiddelen als ABS, tractiecontrole en ESP. Hulpmiddelen, want ze laten niet toe om de limieten van de auto te verleggen. Ze zijn er eerder om een gebeurlijk foutje of een verkeerd inschatten van een situatie te verhelpen. De beste manier om met deze hulpmiddelen om te gaan, is rijden alsof ze niet op de auto staan en dankbaar zijn mocht je ze ondanks alles toch nodig hebben. De bovenstaande tabellen kloppen wel, maar iedereen kan ze op zijn manier interpreteren. Is het geen griezelige gedachte een chauffeur achter je te hebben, die theoretische berekeningen over grip en slipcoëfficiënten zit te maken in plaats van op het  verkeer en op de weg te letten? 
Of een SUV nu veiliger is of onveiliger is dan een ander type auto, hangt dus ook van de chauffeur af. Iemand die in een SUV als een wildeman gaat rijden, zal dat in een ander type auto ook doen. Het is gewoon de aard van het beestje. Feit is, dat een vierwielaangedreven auto in bepaalde omstandigheden een aantal niet te ontkennen voordelen heeft. De vierwielaandrijving verdeelt de beschikbare kracht optimaal over de vier wielen en dat in functie van de beschikbare grip. Door de kracht naar de juiste wielen te sturen kunnen fenomenen als onder- en overstuur ook door de vierwielaandrijving worden opgevangen. Enkel oeroude systemen, waarbij de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld door een vaste verbinding tussen de voor- en de achteras te maken, doen dit niet.  
Als we de Nissan Qashqai als voorbeeld nemen (geen SUV maar een cross-ver) dan zien we dat de auto zowel met voorwiel- als met vierwielaandrijving te koop is. Beide versies voldoen aan dezelfde strenge eisen wat betreft de actieve (en ook passieve, maar daar hebben we het hier niet over) veiligheid. Maar afhankelijk van het gebruik van de auto, kan de vierwielaangedreven versie iets extra bieden bij het wegrijden op gladde ondergrond, bij het uitsturen van de bochten en zelfs bij het remmen. Toch wanneer op de motor wordt geremd. Wie bijvoorbeeld regelmatig een caravan of een aanhangwagen trekt, is vaak beter af met een 4x4. En het verbruik? Een auto met ingeschakelde vierwielaandrijving zal altijd iets meer verbruiken dan een vergelijkbare auto met tweewielaandrijving. Daarom voorzien constructeurs zoals Nissan een inschakelbare vierwielaandrijving die zich naar keuze automatisch inschakelt, of die de chauffeur permanent kan inschakelen.  
 
jos.nissan 
			
		 | 
	 
	 
 Mooi... zo een subtiele reclame voor nissan.   
Maar het klopt wel wat je schrijft.  
		
	
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Misschien heb ik me wel vergist. 
Of niet ?
			 
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
	
		 
						
		
		
		
		 
	 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |