Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2010, 15:46   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een land waarmee de Franstalige Belgen niets (meer) gemeens hebben, een land dat ziek van zijn enge nationalisme is, een land dat anno 2010 nog dubieuze evenementen organiseert zoals de Ijzerwake of de Zangfeest bijvoorbeeld, zonder hun dubieuze organisaties zoals Voorpost of NSV te vergeten. Een land dat zijn tijd liever verliest door zandbakspelletjes (lees : het communautair) dan door de echte problemen van de mensen. Vlaanderen is niet alleen het Vlaams-Nationalisme, akkoord, maar zelfs als we andere aspecten bekijken, is het een totale andere wereld dan Franstalig België. Door mijn professionele ervaringen waar ik zowel met Franstaligen als met Vlamingen werkte, heb ik ook met de jaren gemerkt dat de kloof tussen de twee gemeenschappen groter is geworden.
Het verschil is evenwel. In Vlaanderen zijn de nationalisten overduidelijk de minderheid. In Franstalig België zijn ze mainstream, maar beseft men het gewoon niet. Volgens mij laat u zich te veel wijsmaken door uw nationalistische media die zich mits feitenverdraaiingen inzet voor 'onderdrukte Francofonen'. Bij ons zijn de nationalisten vaak independisten, en dat geeft de blijk van een opwelling van een 'romantisch nationalisme' in Vlaanderen. In Franstalig België willen ze in meerderheid België behouden en nestelen ze zich in alle grote partijen, omdat het hen beter uitkomt.
Zelfrelativering is wel ietsje hoger in Vlaanderen, maar het klopt dat dit forum u mogelijks een vertekend beeld heeft gegeven.

Maar dan nog! U bent zelf een hypernationalist. Het steekt telkens de kop op wanneer het over Franstaligen in Vlaanderen gaat. Uw grootste bezorgdheid is dat hun aantal groeiende blijft en dat ze Franstalig blijven. In Vlaanderen is zulke denkwijze eerder marginaal en doet men zelfs water bij de wijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 15:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden