Citaat:
Wat is de merite van recreatie tout court? In een park op aan bank zitten, naar de cinema gaan, een nacht dansen in een discotheek, tv kijken, windsurfen of op skivakantie, in je zetel zitten en muziek luisteren, ...
Het is een doelloze bezigheid die plezier verschaft, zonder andere zin of betekenis. Mensen hebben daar blijkbaar behoefte aan, af en toe. Dat hedonisme noemen, is nogal sterk geformuleerd.
|
U onderstreept mijn punt: het is m�*�*r recreatie en heeft geen merites op zich buiten ontspanning. Het verschil met andere vormen van ontspanning zoals sport of muziek luisteren is dat het schade berokkent i.p.v. je gezonder maakt of cultureel bijschaaft.
Citaat:
Dat is midden jaren 90 veranderd bij gratie van een politieke strijd die toen gevoerd is. Toen vloog je nog in de gevangenis voor het roken van een jointje of het bezit van enkele grammetjes.
Bovendien geldt die tolerantie niet voor iedereen. Wel als je als dertiger thuis rustige je jointje rookt, maar niet als je van Arabische afkomst op de hoek van de straat met je vrienden wil roken, bijvoorbeeld. De houding is ook niet in alle arrondissementen dezelfde. Zo krijg je een beetje 'justice �* la têt du client'. Dat op zich is al een belangrijk probleem.
Overigens zitten in de gevangenissen nogal wat mensen voor druggerelateerde feiten. Die horen er eigenlijk evenmin thuis.
|
Ik ben er ook tegen dat men mensen die een jointje roken in de gevangenis smijt. Zelfs bij harddruggebruikers ben ik hiertegen. Dat is nog iets helemaal anders dan een gedoogbeleid of een legalisering. Een tik op de vingers moet kunnen, anders gaan de mensen het als iets normaals beschouwen. Het is al erg genoeg dat ik tijdens festivals door die smerige dampen moet lopen.
Citaat:
Als men mensen oplsuit wegen het gebruik, bezit, handel of kweken van cannabis, dan leidt dat mee tot overvolle gevangenissen.
Als je als jongere vervolgd wordt wegens het gebruik of bezit van cannabis, dan schaadt dat je welzijn meer dan die cannabis zelf. En natuurlijk leidt de illegale productie en handel tot een illegale economie. En die is niet zo klein ook.
|
Haha, meen je dat nu? De enigen die achter de tralies vliegen zijn degenen die het op grote schaal kweken - terecht trouwens. Illegale economie is er altijd, die verklein je niet door hen cannabis af te pakken. Het enige wat er dan verschuift, zijn hun prioriteiten. Ze focussen zich bijvoorbeeld meer op harddrugs of afpersing. Je verschuift de problemen zo gewoon.
Citaat:
Er is in Nederland nooit sprake geweest van legalisering. Dat is namelijk onmogelijk door het bestaan van de Internationale verdragen. Nederland hanteert een gedoogbeleid dat bijzonder goede resultaten kan voorleggen maar ook zijn specifieke problemen heeft. Een aantal van die problemen hebben te maken met het feit dat Nederland een uitzondering is. daardoor trek je natturlijk Belgen en Fransen aan. Duitsers veel minder omdat de Noordelijke deelstaten een gelijkaardig beleid voeren als in Nederland.
Bovendien gedogen ze de aankoop en het bezit voor eigen gebruik maar niet de productie, handel en opslag van grotere hoeveelheden. Het is dus een hypocriet beleid.
Ze neigen nu naar een vermindering van het aantal coffeeshops, vooral in de grensgemeentes die bijzonder veel kopers over de vloer kregen. Dat is begrijpelijk. Maar het zegt niets over hun gedoogbeleid en de resultaten ervan.
|
Ze hadden wel meer problemen dan grensgebruikers. Een heel scala problemen zelfs. Allen maakten ze gewag van een overdreven laks beleid als de oorzaak.
Citaat:
Niet alleen gebruiksgemak, ook rechtszekerheid en duidelijkheid. En waarom is dat geen valabel argument? Waarom zouden al die Belgische en Franse consument hun geld naar Nederland brengen als ze zelf ook kunnen kweken of in eigen land kunnen kopen?
|
Je laat het veel gewichtiger klinken dan het is. Opdat jij je beter in je vel zou kunnen voelen, moet je een hele generatie ineens een stuk kwetsbaarder maken? Klinkt uiterst egoïstisch. Bovendien: 'een kermis is een geseling waard' is een oude volkswijsheid.
Citaat:
Dat is zo maar de lichamelijke gevolgen van langdurig heroïnegebruik zijn tamelijk nefast. Dat is bekend. Maar het is geen argument tegen wat ik schreef natuurlijk. Russische roulette is ook gevaarlijk. Dat zegt niets over cannabis.
|
En de lichamelijke en geestelijke gevolgen van langdurig cannabisgebruik zijn onbestaand? Ik vond het een perfecte vergelijking. Zij het dat heroïne nog wel een pakje erger is, maar tegelijk ook minder toegankelijk.