Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
En jawel, het is weer prijs vandaag in de Franstalige pers. La Dernière Heure deze keer, waar 2 artikels over de "Vlaamse kust" verschenen, en waaronder nu een anti-Vlaamse scheldtirade is losgebarsten in de comments:
http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...e-tempete.html
http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...ne-maison.html
De comments getuigen van een enorme haat en frustratie t.o.v. de Vlamingen. Alle belgicisten zouden er goed aan doen dit eens te lezen ipv dit af te doen als 'slechts' enkelingen op een internetforum. De tendens is zéér duidelijk en kan onmogelijk ontkend worden.
De onderhuidse anti-Vlaamse gevoelens van de Franstalige Belgen (die ze altijd hebben gehad) laten ze nu zonder enige reserves los.
|
"La Dernière Heure" is het Waals equivalent van "Het Laatste Nieuws" in Vlaanderen : Verwacht er dus geen (of bijna geen) verstandige commentaren. Ik heb die gelezen en als Franstalig vind ik de meeste commentaren ook totaal belachelijk, vooral de mensen die voor een boycott van Vlaanderen pleiten! Maar op de Vlaamse kant is het niet beter tegenover de Franstaligen!
Ik stel me zowiezo geen vragen meer over België voor. België zal zowiezo op lange termijn splitsen, dat men die splitsing wil of niet. De Vlaamse media voorbereiden zowiezo die splitsing en we hebben bovendien niets meer gemeens. Voor persoonlijke redenen was ik eind vorig jaar in de streek van Boom. We hadden vrije tijd, we zijn een Panos binnengekomen om iets te gaan eten en drinken. Er lag een "Gazet Van Antwerpen" en ik begon de krant door te lezen, terwijl ik at en dronk. Op een zekere moment kom ik op de pagina van het weerbericht : geen kaart van België maar een kaart van Vlaanderen plus Brussel! Dat zegt al genoeg en ik maak zelfs geen kritiek daarover. Plus reclames voor Vlaamse VTM-soaps waarvan ik nooit heb horen spreken en de "BV's" -of liever "ABIV" ("Alleen Bekend in Vlaanderen") - die in die soaps spelen. Op de eerste phase ben ik als Franstalig verbaasd een kaart van Vlaanderen in zo'n krant te zien maar op de tweede phase begin ik dat zelfs "normaal" te vinden. Vlaanderen is al nu een totaal andere wereld en een totaal ander land voor de Franstalige Belgen terwijl diezelfde Franstalige Belgen elke dag naar de Franse TV kijken en de Franse TV-sterren, zangers, acteurs, enz............even goed kennen als de Fransen zelf. Kortom leven we al nu in twee verschillende "landen".