Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
Misschien gaat U voorbij aan de oefening zelf.
|
Tja, ik vind dat jouw oefening zowieso betekinsloos is, jij mag dat gerust "voorbijgaan aan" vinden.
Wat ik denk dat je met je "oefening" wil doen is mij doen nadenken of een centraal geplande economie efficiëner zou zijn dan een vrije markt economie. Persoonlijk denk ik dat de superioriteit van de vrije makrt afdoende aangetoond is, zowel op theoretisch gebied (zijn zelfs Nobel prijzen mee gewonnen) als experimenteel. De vrije markt komt ook het dichtst bij hoe de natuur werkt. Daar is ook geen centrale planner aan het werk, wat bepaalde fundamentalistische christenen ook mogen beweren.
Citaat:
Velen vallen van hun stoel inderdaad, hoe kan een wereld die bol staat van de economen nu een economische crisis induceren en toch het arrogante lef blijven tentoon spreiden om te zeggen dat ze iets van economie zouden begrepen hebben ?
|
We leven in een wereld die bol staat van de artsen. En toch worden er nog steeds mensen ziek. Volgens jou redenering is de geneeskunde dus waardeloos.
De fout die je maakt is dat je de toestand die je waarneemt afweegt tegen een ideale toestand, een utopie. Tegenover utopia verliest de werkelijkheid natuurlijk altijd.
In de werkelijke wereld hebben we altijd te maken met problemen. En in de werkelijke wereld zijn de oplossingen soms niet perfect, niet zo als we ze graag zouden hebben. "Reality Sucks". We hebben geen andere keus dan daarmee te leven.
Citaat:
Ik krijg iets dergelijks onmogelijk uitgelegd aan m’n kinderen, U wel ?Zou kunnen, leuk weetje dan.
|
Dat jij het niet snapt en niet uitgelegd krijgt is best mogelijk. Er is veel dat ik ook niet snap en ook niet uitgelegd krijg. Echter ik ben bescheiden genoeg om te beseffen dat het feit dat
ik iets niet snap of uitgelegd krijg niet automatische betekent dat het niet uit te leggen of te snappen
is.
Er is heel veel dat ik vroeger niet snapte dat ik nu wel snap. En ik snap tegenwoordig veel meer van economie dan vroeger.
Zo snap ik bijvoorbeeld dat deze economische crisis helemaal niet "geïntroduceerd" is. Ze is nu eenmaal gewoon het gevolg van het feit dat we allemaal mensen zijn, met allemaal onze gebreken.
Ik woon in Zwitserland, en kijk vanaf hier naar het gebeuren in België en andere landen, en dat is soms best wel surealistisch. Want als ik gewoon naar mijn eigen persoonlijk ervaring kijk, en die van al mijn vrienden en verwanten in Zwitserland dan is er eigenlijk helemaal geen financiële crisis. De werkloosheid bedraagt 3%. De Zwitserse overheid had vorig jaar een overschot op de begroting, en dat ondanks dat ze een smak geld uitgaf om een deel van UBS te kopen. Maar UBS is wel de enige bank die hulp nodig had. De Postbank doet het heel erg goed en heeft al zijn klanten deze week op een doos uitstekende pralines getracteerd

Mischien dat begrotingsdiscipline, lage belastingen en een vrije, competitive markt, met andere woorden, datgene wat economen aanbevelen, toch wel een recept is dat werkt.