Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus
Inderdaad is God ook een persoon, maar niet naast de natuur, maar in eenheid met de natuur. Dus je hebt mijn zin verkeerd geïnterpreteerd.
Het persoon zijn is het zelfbewustzijn van het denken, wat tot uitdrukking komt in het begrip: IK.
Dus: ik denk en daarom ben ik een persoon.
Verder ook als WIJ (collectieve persoon)
en als God (oneindige persoon)
|
1) Je stelt hier dat God
een oneindige persoon is. Dat is in overeenstemming met Spinoza: 'een oneindig wezen'. Hij is onbegrensd en Hij wordt dus niet door de materie of natuur begrensd. Spinoza redeneert nu dat hieruit volgt dat de uitgebreidheid (natuur of materie) niet een ander oneindig wezen kan zijn. Want dan zou dat wezen de oneindigheid van God beperken. God en de uitgebreidheid kunnen dus niet naast elkaar bestaan.
(Dit kon je ook opmaken uit mijn samenvatting van het eerste hoofdstuk van de Ethica, waarop je gisteren reageerde. Dat had je niet allemaal goed begrepen, maar hier begrijp je het wel.)
2) Bovenaan stel je dat God een persoon is '
in eenheid met de natuur.' Ook dat is logisch en het wordt bevestigd door Spinoza in hoofdstuk 1 van de Ethica. Het woord eenheid heb je goed gekozen.
We hebben nu twee stellingen:
1) God is een oneindige wezen
2) God is in eenheid met de uitgebreidheid ofwel de natuur
Hieruit volgt: De uitgebreidheid is in God.
Wat Spinoza hier nog aan toevoegt is het denken. Ook het denken is 'in God'. Ik weet dat jij hier moeite mee hebt en dat je dat liever anders formuleert. Maar het voordeel van deze opvatting is dat je kunt zeggen dat het denken en de uitgebreidheid in God zijn en dat ze een eenheid vormen. Bij deze redenering hebben we helemaal geen micro-wezentjes nodig.
Overigens verzet jij je onterecht tegen de gedachte dat dieren niet kunnen denken. Hun denken mag dan een niveau lager zijn dat het menselijk denken, maar sommige taken verrichten ze beter dan mensen. Ik bedoel ook nieuwe taken. Ik heb op film wel eens een vogel gezien die een dun takje zoekt, het op de juiste lengte afbreekt en dan in een kanaaltje in een boomschors prikt om een larve aan het stokje te prikken en deze op te eten. Dat is knap nietwaar? Ook het bestaan en het denken van dieren behoort tot de eigenschappen van God (De materie / kosmos). Of anders moet dat buiten God bestaan en dat is in strijd met de oneindigheid van God.