Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2010, 17:24   #114
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
1) Je stelt hier dat God een oneindige persoon is. Dat is in overeenstemming met Spinoza: 'een oneindig wezen'. Hij is onbegrensd en Hij wordt dus niet door de materie of natuur begrensd. Spinoza redeneert nu dat hieruit volgt dat de uitgebreidheid (natuur of materie) niet een ander oneindig wezen kan zijn. Want dan zou dat wezen de oneindigheid van God beperken. God en de uitgebreidheid kunnen dus niet naast elkaar bestaan.
(Dit kon je ook opmaken uit mijn samenvatting van het eerste hoofdstuk van de Ethica, waarop je gisteren reageerde. Dat had je niet allemaal goed begrepen, maar hier begrijp je het wel.)
Ik had dat heel goed begrepen, maar God is van een hogere kwaliteit dan de natuur, want hij is de Geest, die hoger is dan de natuur.
Dus in kwalitatieve zin is de natuur niet oneindig, maar beperkt.
Spinoza denkt alleen aan de kwantitatieve oneindigheid en vergeet de kwalitatieve oneindigheid.
Zo noemt ie zelf slechts 2 attributen: denken en uitgebreidheid en erkent zelf dat er oneindig veel moeten zijn. Nu: God is de eenheid van de oneindige hoeveelheid attributen, waarvan de natuur zelf de lagere soort is.
Bij Hegel heb je eerst de Logica, dan de natuur en dan de Geest=God.
God als denkend bewustzijn is hoger dan de natuur.
Citaat:
2) Bovenaan stel je dat God een persoon is 'in eenheid met de natuur.' Ook dat is logisch en het wordt bevestigd door Spinoza in hoofdstuk 1 van de Ethica. Het woord eenheid heb je goed gekozen.

We hebben nu twee stellingen:
1) God is een oneindige wezen
2) God is in eenheid met de uitgebreidheid ofwel de natuur
Hieruit volgt: De uitgebreidheid is in God.
Maar God is meer dan alleen maar de uitgebreidheid, maar de bewuste Geest van het denken.
Citaat:
Wat Spinoza hier nog aan toevoegt is het denken. Ook het denken is 'in God'. Ik weet dat jij hier moeite mee hebt en dat je dat liever anders formuleert.
niet ik, maar jij hebt er moeite mee. God is het denken zelf als Geest en God is niet meer dan het denken, want het denken is het allerhoogste.
Citaat:
Maar het voordeel van deze opvatting is dat je kunt zeggen dat het denken en de uitgebreidheid in God zijn en dat ze een eenheid vormen. Bij deze redenering hebben we helemaal geen micro-wezentjes nodig.
wel degelijk, want de natuur zelf kan niet denken, alleen wij mensen kunnen dat, dus de enige God is dan wij zelf als God.
Maar de werkelijk hogere God bestaat als een hoger wezen in de microkosmos zodat ook het denken overal aanwezig is.
Citaat:

Overigens verzet jij je onterecht tegen de gedachte dat dieren niet kunnen denken. Hun denken mag dan een niveau lager zijn dat het menselijk denken, maar sommige taken verrichten ze beter dan mensen. Ik bedoel ook nieuwe taken. Ik heb op film wel eens een vogel gezien die een dun takje zoekt, het op de juiste lengte afbreekt en dan in een kanaaltje in een boomschors prikt om een larve aan het stokje te prikken en deze op te eten. Dat is knap nietwaar?
dat is instinct en gevoel..een kunstenaar maakt ook een schilderij of muziekstuk op gevoel, niet door denken...een steen kan precies vallen volgens de natuurwetten, maar denkt ook niet en heeft zelfs helemaal geen bewustzijn.
Citaat:
Ook het bestaan en het denken van dieren behoort tot de eigenschappen van God (De materie / kosmos). Of anders moet dat buiten God bestaan en dat is in strijd met de oneindigheid van God.
Alles is in God, maar dieren denken niet.
En God is niet de materie of de kosmos, maar God is denkende persoon als mens en als microwezen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden