Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga
Zie je, Jozef, ik kan nergens uit opmaken (tenzij uit mijn persoonlijke speculatie die irrelevant is) dat hij een vijandig strijder was. Misschien op verdenking daarvan en that's it.
|
De beslissing om hem uit te leveren is genomen op basis van het feit dat hij een horloge bij zich had, die dikwijls gebruikt wordt als timer voor bommen, dat en het feit dat hij daar dus in dat grensgebied rondhing.
Dat is inderdaad genoeg om als mogelijk vijandelijk strijder opgepakt te worden.
ik ken mensen die destijds aan de oostelijke kant van het ijzeren gordijn ook een paar keer serieus sjans gehad hebben, braambessen aan het plukken, en ja waar groeien die het best, daar waar geen volk komt he... tot ze een patrouille VOPO`s op het lijf liepen, ... ze waren in een verboden zone terechtgekomen, gelukkig voor hen woonden ze in het naburige dorp, zodat ze konden bewijzen dat ze daar niks verkeerd deden, en gewoon in het bos bezig waren. Anders was dat zonder veel vragen direct een enkeltje Berlijn geworden eerst naar de lokale KGB afdeling en dan naar een of ander strafkamp waarbij Guantanamo een soort Club Med is. (maar dan zonder schoon vrouwen.

) In het slechtste geval joegen ze trouwens gewoon een bal door uw kop, of trapte ge op een landmijn of schietautomaat
Als ge in bepaalde zones in een oorlogsgebied gaat "wandelen" moet ge niet verbaasd zijn dat ze u in de doos stekken of ge roemloos aan uw einde komt.