Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _Michelle_
Stel je even voor dat je een hoofddoek, of in extremere mate een boerka/nijab draagt, kan je je dan nog vrouwelijk/trots/zelfzeker voelen? Ik vraag het me zo af.
Kunnen vrouwen in die situatie zich nog identificeren als vrouw of voelen ze zich gewoon een object? Hebben ze nog wel zin om van zich te laten horen en de moed om dat te doen?
Men beweert dat er een hoop vrijgevochten moslima's zijn die zelf voor de hoofddoek/boerka kiezen, maar is dat echt zo of zijn het enkel de onderdrukte exemplaren die dat ding dragen? Om welke reden zouden ze daarvoor kiezen?
Wie kan me helpen de ondertussen bijna meerderheid van de bevolking te begrijpen?
|
Ik wist niet dat moslima's (3% van de bevolking) hier bijna een meerderheid vormden...
Persoonlijk ken ik een moslima mét hidjab en dat is een intelligente, gedreven en zelfbewuste vrouw die perfect Nederlandstalig is. Het zou natuurlijk allemaal veel simpeler zijn als ze een bange kwezel was die hoop en al twee schimmige woordjes Vlaams kan prevelen, maar zo simpel wordt het (helaas/gelukkig) nooit. En ja, ze ziet die hoofddoek oprecht als een symbool van haar vrije keuze.