Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2010, 14:15   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op regionaal niveau was Frankrijk al heel rood. Er waren maar twee regio's blauw: de Elzas, en Corsica (als ik mij niet vergis).

Die twee regio's gaan nu waarschijnlijk ook rood worden, zodat er niks meer blauw is op regionaal vlak.

Dat verandert voorlopig niks aan het nationaal vlak, maar, maar... daar waar links helemaal in de knoop lag een jaar geleden, liggen de kaarten nu helemaal anders met de opkomst van Europe Ecologie, die maakt dat links nu ook blijkbaar voldoende reserve heeft om een confortabele meerderheid op nationaal vlak te hebben. Een jaar geleden kon niemand zich eigenlijk indenken dat Sarkozy in 2012 niet herkozen zou worden, want er was niks aan de horizon die hem kon bedreigen (tenzij eventueel schermutselingen in eigen kamp). Nu ziet dat er helemaal anders uit.

Wel opletten, het stemgedrag van de Fransen voor hun regionale verkiezingen is meestal totaal losgekoppeld van het stemgedrag op nationaal vlak. Dat komt waarschijnlijk omdat er een presidentieel regime is, en dat men zich meer op een persoon dan op een partij concentreert op nationaal vlak. Maw, het lijkt erop dat de Fransen overwegend partij-gezind links zijn, maar dat ze liever een rechtse figuur als president hebben (omdat er niet veel "inspirerende" figuren aan linkerzijde zijn die verkiesbaar waren misschien).
Sarkozy is echter wel HEEL weinig populair geworden ondertussen... dus alles is nu plotseling mogelijk geworden voor 2012... als de sossen zich weeral niet gaan verscheuren in persoonsoorlogjes onderling.
Ik overweeg een grote overwinning van de linksen vanavond!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden