Discussie: Spirituele vragen
Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2010, 23:15   #42
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Doomsday met grafieken! Sorry dat ik mijn oordeel al na 10 seconden over die (niet virusvrije!) site vel.

Maar om mijn mening over de nabije toekomst te geven. Het 'tijdperk van Aquarius' is geen nieuwigheid. Iedere generatie denkt dat ze aan het begin van een nieuw tijdperk staat. Dat is zeer menselijk. Ook ik heb die gedachte wel eens, want niets menselijks is mij vreemd.
Helemaal niet doomsday. Terence had een hele ruime kijk op 2012.
Zeker geen doomsday predikende profeet/sjamaan/filosoof.

Hij beweert zelfs dat we gaan kunnen tijdreizen ...
Dat ons zonnestelsel overgaat naar onbekend gebied. Into oblivion.

Dat die site niet zuiver was doet me kijken, daar mcafee altijd onderaan rechts in mijne browser oordeelt. Alvast mijn excuses, maar hier kwam ie als zuiver door.

Citaat:
Spiritualiteit zal zeker terug belangrijk worden: eerst viel het Christendom weg en omarmden de mensen het atheïsme. Totdat ze, zoals Sartre het mooi uitdrukte, ontdekken dat er een zeer groot gat in hun leven zit, daar waar vroeger de godsdienst zat.
We zouden dus beter gewoon ons eigen (geloof) moeten vinden.
Persoonlijk vind ik dat we ons beter niet naar boven alleen richten, maar ook in ons zelf. We hebben toch allemaal dat stemmeke.
Maar het probleem is dat geloven en onze eigen levensovertuigingen dat stemmeke beïnvloeden.

Citaat:
Spiritualiteit is een zeer breed begrip en vergt specifieke invulling.
Zelf denk in dat de mystiek sterk zal herleven.
In het Christendom, net zoals in alle andere religies, was mystiek enorm belangrijk maar die werd tijdens en na de verlichting weggedrongen door een rationeel, wetenschappelijk godsbegrip en een letterlijke bijbelinterpretatie, wat uitendelijk zelfs leidde tot de rationalisering van de kerkdienst (tijdens Vaticanum II) wat zoals gekend rampzalig is uitgedraaid voor de kerk.
Citaat:
Die mystiek zal terugkomen om Sartre's gat te vullen.
New age is een bepaalde poging daartoe, maar er zijn er nog anderen en er zullen er deze eeuw nog vele anderen volgen.
Het internet is trouwens het instrument bij uitstek om vanuit de basis mensen rond bepaalde stromingen te mobiliseren. Wacht maar af. Er staat ons nog heel wat te wachten.
Eerlijk gezegd, ik weet niets van new age. Ik weet alleen wat het wil zeggen in de letterlijke zin.
Ik heb dan ook hopelijk nergens de indruk gegeven dan ik een new ager ben of dergelijke.

Wat je zegt is waar, het internet is een krachtig tool. Het heeft de mensheid een enorme stap vooruit gebracht .
Er staat ons idd nog veel te wachten... mooi zo