Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Even voor degenen die het nog niet door hadden. Ik woon al een poos niet meer in België. Ik geef enkel maar mijn persoonlijke situatie als voorbeeld van hoe het anders kan. In de stad waar ik werk komen twee keer zoveel mensen met het OV naar het werk als met de auto. En dat terwijl OV in Zwitserland duurder is dan in België, en autorijden goedkoper...
Dus goed OV aanbieden, dat nuttig is voor de mensen en zo gebruikt wordt is dus mogelijk.
Een van de redenen waarom het OV door mij en velen andere als nuttig gezien wordt is dat de spoorwegen zo slim geweest zijn om van hun grote stations winkelcentra te maken. Ik doe daar mijn inkopen. En het is niet in een superette, maar gewoon in een normaal filiaal van de grootste supermarktketen van het land, een filiaal waar zelfs een groter assortiment te verkrijgen is dan in het filiaal van dezelfde keten in mijn buurt. En de prijzen zijn hetzelfde. Het is dus best handig voor mij dat ik daar elke dag voorbijkom.
Het is dus een kwestie van organisatie. Ik wil maar aangeven dat het mogelijk is. De NMBS zou hier een stuk ambitieuser kunnen zijn. Waarom gewoon niet een Colruyt in Gent st. Pieters bijvoorbeeld.
Ik zit inderdaad redelijk goed bij kas. De hoofdreden hiervan is dat ik geen auto heb. Ik heb nooit een auto gehad. Daar bespaar je enorm veel geld mee. Mensen die denken dat ze een auto nodig hebben om er mee goedkoper te kunnen gaan inkopen bedriegen henzelf. Als je inderdaad zo krap bij kas zit dat je moet bonnetjes tellen en in bulk inkopen bij de Aldi dan moet je jezelf toch eigenlijk de vraag stellen of je je wel een auto kan veroorloven.
overigens, in bulk inkopen doe ik ook hoor. Een keer per maand huur ik gewoon een auto voor twee uur. Kost mij inclusief brandstof 6 euro.
OV hoeft helemaal niet eender wie naar eender waar te vervoeren. Het is juist omdat men dit probeert dat het in Vlaanderen zo belabberd is. Het decreet basismobiliteit is een groot obstakel voor goed OV in Vlaanderen.
Men moet gewoon er voor zorgen dat een significant deel van de verplaatsingen makkelijk en aantrekkelijk met het OV gemaakt kan worden. Daarmee krijg je het autoverkeer wel degelijk naar beneden. En daarme krijg je zelfs "gepriviligeerden" in het OV. In Zürich gaat de bankdirecteur ook met de tram naar zijn werk.
|
ok, in zo'n situatie is het de moeite, en dat zou hoogstwaarschijnlijk idd niet slecht zijn voor de stations in belgië. Maar dat is het nu niet en gezien de kunde van de personen die in ons land "top"functies opnemen zal het nog niet voor morgen zijn ook niet.
Dat wagen huren is inderdaad een subliem idee, en het wordt (schoorvoetend uiteraard en veel te duur momenteel nog) traagjes ingevoerd in belgië; indien dit cambio gebeuren gebruiksvriendelijk en betaalbaar duidelijk ondersteund wordt vanuit de politiek is het, volgens mij, perfect zonder eigen wagen haalbaar. Doch opnieuw dit is niet het geval en doen alsof het openbaar vervoer in kannen en kruiken zit en iedereen er maar gebruik van moet maken is onrealistisch.
Tof idee, wie krap bij kas zit moet geen wagen aanschaffen....en hoe zoek je werk denk je? Je moet in vele beroepsklassen niet afkomen zonder beschikking over eigen wagen; daar rept de politiek niet over natuurlijk, maar door de wagen steeds maar duurder te maken zonder rekening te houden met de impact op het totale leven van een persoon is gewoon vernietigend, er wordt een wenteltrap naar beneden gecreeërd en mensen worden verplicht kansarm gemaakt.
En Openbaar vervoer dat niet gericht is op iedereen hoeft zich niet openbaar te noemen. OV dient eender welke inwoner op eender welk moment naar eender waar in het land te kunnen brengen.
